Målfrid Wahlgren, CEO i Netthandelsgruppen/Tights, her avbildet i forbindelse med vår reportasje på lageret i Vestby for ett år siden, delte av selskapets fascinerende logistikkreise på LIS-dagen 18. september.Arkivfoto: Øyvind Ludt
Kostbar vekst tvang selskapet til tight logistikk
VINTERBRO: Tights bygget lager for å nå milliarden. I stedet kom overfylte hyller, kaos og en tvungen snuoperasjon der lagerbeholdningen ble redusert med nesten 75 prosent.
Målfrid Wahlgren, CEO i selskapet siden 2023, sto på scenen
under LIS-dagen på Vinterbro 18. september og delte den spektakulære reisen fra
veksteufori til logistisk kaos – og langsom gjenoppbygging. Med en sjelden
åpenhet fortalte hun hvordan Tights.no og Netthandelsgruppen gjorde alle de
klassiske feilene i logistikkstyring, og hvilke dyrekjøpte lærdommer som måtte
til før selskapet kom på rett kjøl.
Milliarddrømmen
Historien startet i 2014, da fire gründere bestemte seg for å satse på netthandel med proteinpulver og treningsutstyr. Tights.no
ble flaggskipet, senere fulgt av Comfyballs og flere små konsepter. Ambisjonen
var å bygge et «nettvarehus» og passere én milliard kroner i omsetning innen
2025.
Den djerve målsettingen var ikke tatt helt ut av løse
luften. Under pandemien eksploderte salget. Omsetningen skjøt opp fra 62
millioner i 2017 til over 400 millioner i covid-året 2020.
– Da pandemien traff skulle alt handles på nett. Vi vokste
123 prosent på ett år, og 59 prosent året etter. Hele organisasjonen fikk
sjokk, fortalte Wahlgren.
Netthandelsgruppen gikk i en felle flere andre gikk i på
denne tiden, å tro at pandemien var en katalysator for en naturlig vekst, uten
å ta med i beregningen at det var en ekstraordinær tid. Butikker var stengt,
trening var «hottere» enn noen gang – og treningssentrene var stengt.
Veksten førte til et overmot som snart ble skjebnesvangert.
Selskapet bygde opp et gigantisk varelager, ansatte i høyt tempo og inngikk lange
leiekontrakter for lokaler som var helt uegnet for driften. Og da pandemien
ebbet ut, kom bråstoppen.
Kaos på lageret
Wahlgren kom inn i 2021 og fant et selskap i full fart mot
veggen. Lagerverdien hadde økt fra 100 til 263 millioner kroner, uten
tilsvarende salgsvekst.
– Det var et salig kaos. Vi fikk vinterjakker midt på
sommeren og bikini i desember. Vi solgte støvsugere, høydemasker og alkoholfri
vin som ble knust på veien til kunden. Alt var helt ute av kontroll, sa hun.
På det meste styrte distribuerte Tights fra seks lagre. Fem
i Norge og ett i Borås i Sverige.
Oppdaterte IT-systemer var en mangelvare, der varene ble
administrert i Excel og på e-post.
– Det første jeg spurte om da jeg begynte var «Hva gjør vi med
datovarer?». Svaret var: ‘Ikke så mye’. Det endte med 16 millioner kroner i
svinn på muggent brød og drikkevarer, smilte hun beskjemmet. Med en bakgrunn
fra logistikk innen legemidler ble hun sjokkert over ryddejobben som sto foran
henne.
LÆRERIKT: - Vi har lært mye og endret mye på logistikken de siste årene, fortalte CEO Målfrid Wahlgren under LIS-dagen.Foto: Glenn Lund
- Vi måtte rett og slet begynne å ta logistikken på alvor, sa
hun.
Brutale kutt
Det ble starten på en av de mest omfattende opprydningene i
norsk netthandel de siste årene.
SKU-er ble redusert fra 23.800 til 4500. - Og målet er 3000, fortalte hun.
Lagerbeholdningen ble kuttet med 73 prosent, fra 264 millioner til 70 millioner i 2025. – Det må være noe i nærheten av Norges-rekord, sa Wahlgren.
Tekstilpartier ble solgt på billigsalg eller hentet med trailere av europeiske oppkjøpere. – De kom og hentet 22 fullastete lastebiler, fortalte hun.
Store mengder treningsmaskiner ble faset ut – mange endte på Finn.no etter hjemmegymmenes kollaps. – Det viste seg at når pandemien var ferdig var det tilbake på treningssentre for veldig mange som hadde investert i eget utstyr, markedet var i stor grad uttømt, la hun til.
Også returraten er dramatisk redusert – fra 18 til 4
prosent. Bedre kontroll på datovarer har hjulpet, men den viktigste faktoren
har vært en grundig gjennomgang av sortimentet. – Vi har kuttet ut produkter
som ga oss uforholdsmessig mange returer, eller som var dyre å håndtere.
Treningsapparater er et godt eksempel – de tar mye plass, koster å frakte og
har mange tekniske komponenter som gir en reklamasjon, forklarte Wahlgren.
I dag utgjør egne merkevarer rundt 80 prosent av
sortimentet.
– Det gjør oss mer komplekse, siden vi utvikler alt selv –
fra emballasje og design til innholdet i produktene. Men det gir oss også
kontroll og differensiering, understreket hun.
– Det var smertefulle prosesser, men nødvendig. Vi måtte
tilbake til kjernen: sunn livsstil og våre egne merkevarer, fortalte Wahlgren.
– Som logistikkhode var det vanskelig å slippe kontrollen.
Men uten automatisering hadde vi aldri fått ledetider på 24 timer, sa Wahlgren.
Flyttingen til Prime Cargos Autostore-anlegg var både
praktisk og symbolsk. Fra å ha brukt tid og ressurser på å drifte en rekke
ulike lagre, kunne Netthandelsgruppen konsentrere seg om salg og kundereisen.
Hun legger ikke skjul på at «luksusen» med å samlokalisere
med 3PL-leverandøren Prime Cargo har vært en enorm fordel.
- Vi har satt bort logistikken, men uten å miste kontroll. Vi
sitter tett på. Det har vært viktig for oss i denne fasen der vi har kuttet
varelageret og strammet til logistikken, forklarer Wahlgren.
Spør jeg Arve (Gøperød, daglig leder i Prime Cargo) pent kan
jeg gå ned på lageret. Og ikke minst begynte mange av våre tidligere ansatte i
Prime Cargo da vi satte bort lagerdriften, og de kjenner produktene våre godt,
sier hun.
Fra 240 til 19 ansatte
Oppryddingen har hatt en brutal menneskelig kostnad. Fra 240
ansatte er organisasjonen i dag redusert til 19.
– Hadde det ikke vært for de 19 som ble igjen, hadde vi
aldri klart dette. De har stått i innkjøpsstopp, lønnskutt og konstante
endringer», sa Wahlgren.
Hun understreket hvor viktig kultur og samspill på tvers av
avdelingene har vært for å overleve.
– Ledetid betyr mer for kunden enn pris. For å levere på
det, måtte vi alle jobbe sammen og trekke i samme retning, sa hun.
Høysesongen i vente
Hos Tights.no er november mer enn en måned – det er selve
eksamen. Nesten en tredel av årets inntekter faller i løpet av noen hektiske
uker i det som gjerne er omdøpt til «Black Month.
– Vi er veldig godt forberedt. Vi planlegger kampanjene i ni
måneder for å treffe planken når denne kritiske salgsperioden begynner. Det er
utrolig viktig å treffe riktig, for dersom november blir en dårlig måned
ødelegger det for hele året, fortalte Wahlgren.
Per august hadde selskapet omsatt for 150 millioner kroner. Det kan virke som
om de henger etter, men hun påpeker at rytmen alltid er slik. I fjor endte året
på en årsomsetning på 316 millioner, og hun mener kursen er den samme nå – bare
med et trimmet kostnadsnivå.
Bildet juger litt. Måfrid Wahlgren fra Netthandelsgruppen og Prime Cargos Arve Gøperød er ikke nede på gulvet og plukker fra Autostore-en hver dag - og man kaster selvsagt ikke pakker - men de er begge veldig fornøyde med å ha innledet et samarbeid om Netthandelsgruppens logistikk.Foto: Øyvind Ludt
Nye eiere – nye muligheter
Til tross for kostnadskuttene fortsatte Netthandelsgruppen å
tape store summer. Etter underskudd på over 150 millioner kroner i 2022 og
2023, ble selskapet i sommer solgt til helsekjeden Sunkost.
- Det at de har tro på businesscaset er viktig, sier
Wahlgren om oppkjøpet.
Sunkost driver etter en franchisemodell, noe som reduserer
synergieffektene noe, men Wahlgren har likevel tro på at det er mulig å høste
noen synergieffekter.
- Vi har noen felles varekategorier. Også innen
kvalitetssikring finnes det fellesnevnere der vi kan støtte hverandre, legger
hun til.
For Wahlgren betyr det en ny start – men også nye
forventninger.
– Vi har ryddet opp og bygget fundamentet. Nå er vi trimmet
til å vokse igjen, men denne gangen med tight logistikk, sa hun.
Lærdommene
Mot slutten av foredraget på LIS-dagen oppsummerte Wahlgren det hun mener er de viktigste læringspunktene:
Logistikk er kritisk. Uten kontroll, ingen vekst.
Fokus og prioritering. Man kan ikke være alt på én gang.
Kontroll på innkjøp og lager. Kapitalbinding er dødelig i netthandel.
Samarbeid i organisasjonen. Alle må dra i samme retning.
Strategi og kundefokus. Ledetid og kundeopplevelse er viktigere enn alt annet.