Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Målfrid Wahlgren, CEO i Netthandelsgruppen/Tights, her avbildet i forbindelse med vår reportasje på lageret i Vestby for ett år siden, delte av selskapets fascinerende logistikkreise på LIS-dagen 18. september.

Kostbar vekst tvang selskapet til tight logistikk

VINTERBRO: Tights bygget lager for å nå milliarden. I stedet kom overfylte hyller, kaos og en tvungen snuoperasjon der lagerbeholdningen ble redusert med nesten 75 prosent.

Publisert Sist oppdatert

Målfrid Wahlgren, CEO i selskapet siden 2023, sto på scenen under LIS-dagen på Vinterbro 18. september og delte den spektakulære reisen fra veksteufori til logistisk kaos – og langsom gjenoppbygging. Med en sjelden åpenhet fortalte hun hvordan Tights.no og Netthandelsgruppen gjorde alle de klassiske feilene i logistikkstyring, og hvilke dyrekjøpte lærdommer som måtte til før selskapet kom på rett kjøl.

Milliarddrømmen

Historien startet i 2014, da fire gründere bestemte seg for å satse på netthandel med proteinpulver og treningsutstyr. Tights.no ble flaggskipet, senere fulgt av Comfyballs og flere små konsepter. Ambisjonen var å bygge et «nettvarehus» og passere én milliard kroner i omsetning innen 2025.

Den djerve målsettingen var ikke tatt helt ut av løse luften. Under pandemien eksploderte salget. Omsetningen skjøt opp fra 62 millioner i 2017 til over 400 millioner i covid-året 2020.

– Da pandemien traff skulle alt handles på nett. Vi vokste 123 prosent på ett år, og 59 prosent året etter. Hele organisasjonen fikk sjokk, fortalte Wahlgren.

Netthandelsgruppen gikk i en felle flere andre gikk i på denne tiden, å tro at pandemien var en katalysator for en naturlig vekst, uten å ta med i beregningen at det var en ekstraordinær tid. Butikker var stengt, trening var «hottere» enn noen gang – og treningssentrene var stengt.

Veksten førte til et overmot som snart ble skjebnesvangert. Selskapet bygde opp et gigantisk varelager, ansatte i høyt tempo og inngikk lange leiekontrakter for lokaler som var helt uegnet for driften. Og da pandemien ebbet ut, kom bråstoppen.

Kaos på lageret

Wahlgren kom inn i 2021 og fant et selskap i full fart mot veggen. Lagerverdien hadde økt fra 100 til 263 millioner kroner, uten tilsvarende salgsvekst.

– Det var et salig kaos. Vi fikk vinterjakker midt på sommeren og bikini i desember. Vi solgte støvsugere, høydemasker og alkoholfri vin som ble knust på veien til kunden. Alt var helt ute av kontroll, sa hun.

På det meste styrte distribuerte Tights fra seks lagre. Fem i Norge og ett i Borås i Sverige.

Oppdaterte IT-systemer var en mangelvare, der varene ble administrert i Excel og på e-post.

– Det første jeg spurte om da jeg begynte var «Hva gjør vi med datovarer?». Svaret var: ‘Ikke så mye’. Det endte med 16 millioner kroner i svinn på muggent brød og drikkevarer, smilte hun beskjemmet. Med en bakgrunn fra logistikk innen legemidler ble hun sjokkert over ryddejobben som sto foran henne.

LÆRERIKT: - Vi har lært mye og endret mye på logistikken de siste årene, fortalte CEO Målfrid Wahlgren under LIS-dagen.

- Vi måtte rett og slet begynne å ta logistikken på alvor, sa hun.

Brutale kutt

Det ble starten på en av de mest omfattende opprydningene i norsk netthandel de siste årene.

  • SKU-er ble redusert fra 23.800 til 4500. - Og målet er 3000, fortalte hun.
  • Lagerbeholdningen ble kuttet med 73 prosent, fra 264 millioner til 70 millioner i 2025. – Det må være noe i nærheten av Norges-rekord, sa Wahlgren.
  • Tekstilpartier ble solgt på billigsalg eller hentet med trailere av europeiske oppkjøpere. – De kom og hentet 22 fullastete lastebiler, fortalte hun.
  • Store mengder treningsmaskiner ble faset ut – mange endte på Finn.no etter hjemmegymmenes kollaps. – Det viste seg at når pandemien var ferdig var det tilbake på treningssentre for veldig mange som hadde investert i eget utstyr, markedet var i stor grad uttømt, la hun til.

Også returraten er dramatisk redusert – fra 18 til 4 prosent. Bedre kontroll på datovarer har hjulpet, men den viktigste faktoren har vært en grundig gjennomgang av sortimentet. – Vi har kuttet ut produkter som ga oss uforholdsmessig mange returer, eller som var dyre å håndtere. Treningsapparater er et godt eksempel – de tar mye plass, koster å frakte og har mange tekniske komponenter som gir en reklamasjon, forklarte Wahlgren.

I dag utgjør egne merkevarer rundt 80 prosent av sortimentet.

– Det gjør oss mer komplekse, siden vi utvikler alt selv – fra emballasje og design til innholdet i produktene. Men det gir oss også kontroll og differensiering, understreket hun.

– Det var smertefulle prosesser, men nødvendig. Vi måtte tilbake til kjernen: sunn livsstil og våre egne merkevarer, fortalte Wahlgren.

Outsourcing til Prime Cargo

Et viktig vendepunkt kom i 2024 da selskapet outsourcet lager og logistikk til Prime Cargo i Vestby, en prosess vi har skrevet om tidligere.

– Som logistikkhode var det vanskelig å slippe kontrollen. Men uten automatisering hadde vi aldri fått ledetider på 24 timer, sa Wahlgren.

Flyttingen til Prime Cargos Autostore-anlegg var både praktisk og symbolsk. Fra å ha brukt tid og ressurser på å drifte en rekke ulike lagre, kunne Netthandelsgruppen konsentrere seg om salg og kundereisen.

Hun legger ikke skjul på at «luksusen» med å samlokalisere med 3PL-leverandøren Prime Cargo har vært en enorm fordel.

- Vi har satt bort logistikken, men uten å miste kontroll. Vi sitter tett på. Det har vært viktig for oss i denne fasen der vi har kuttet varelageret og strammet til logistikken, forklarer Wahlgren.

Spør jeg Arve (Gøperød, daglig leder i Prime Cargo) pent kan jeg gå ned på lageret. Og ikke minst begynte mange av våre tidligere ansatte i Prime Cargo da vi satte bort lagerdriften, og de kjenner produktene våre godt, sier hun.

Fra 240 til 19 ansatte

Oppryddingen har hatt en brutal menneskelig kostnad. Fra 240 ansatte er organisasjonen i dag redusert til 19.

– Hadde det ikke vært for de 19 som ble igjen, hadde vi aldri klart dette. De har stått i innkjøpsstopp, lønnskutt og konstante endringer», sa Wahlgren.

Hun understreket hvor viktig kultur og samspill på tvers av avdelingene har vært for å overleve.

– Ledetid betyr mer for kunden enn pris. For å levere på det, måtte vi alle jobbe sammen og trekke i samme retning, sa hun.

Høysesongen i vente

Hos Tights.no er november mer enn en måned – det er selve eksamen. Nesten en tredel av årets inntekter faller i løpet av noen hektiske uker i det som gjerne er omdøpt til «Black Month.

– Vi er veldig godt forberedt. Vi planlegger kampanjene i ni måneder for å treffe planken når denne kritiske salgsperioden begynner. Det er utrolig viktig å treffe riktig, for dersom november blir en dårlig måned ødelegger det for hele året, fortalte Wahlgren. Per august hadde selskapet omsatt for 150 millioner kroner. Det kan virke som om de henger etter, men hun påpeker at rytmen alltid er slik. I fjor endte året på en årsomsetning på 316 millioner, og hun mener kursen er den samme nå – bare med et trimmet kostnadsnivå.

Bildet juger litt. Måfrid Wahlgren fra Netthandelsgruppen og Prime Cargos Arve Gøperød er ikke nede på gulvet og plukker fra Autostore-en hver dag - og man kaster selvsagt ikke pakker - men de er begge veldig fornøyde med å ha innledet et samarbeid om Netthandelsgruppens logistikk.

Nye eiere – nye muligheter

Til tross for kostnadskuttene fortsatte Netthandelsgruppen å tape store summer. Etter underskudd på over 150 millioner kroner i 2022 og 2023, ble selskapet i sommer solgt til helsekjeden Sunkost.

- Det at de har tro på businesscaset er viktig, sier Wahlgren om oppkjøpet.

Sunkost driver etter en franchisemodell, noe som reduserer synergieffektene noe, men Wahlgren har likevel tro på at det er mulig å høste noen synergieffekter.

- Vi har noen felles varekategorier. Også innen kvalitetssikring finnes det fellesnevnere der vi kan støtte hverandre, legger hun til.

For Wahlgren betyr det en ny start – men også nye forventninger.

– Vi har ryddet opp og bygget fundamentet. Nå er vi trimmet til å vokse igjen, men denne gangen med tight logistikk, sa hun.

Lærdommene

Mot slutten av foredraget på LIS-dagen oppsummerte Wahlgren det hun mener er de viktigste læringspunktene:

  1. Logistikk er kritisk. Uten kontroll, ingen vekst.
  2. Fokus og prioritering. Man kan ikke være alt på én gang.
  3. Kontroll på innkjøp og lager. Kapitalbinding er dødelig i netthandel.
  4. Samarbeid i organisasjonen. Alle må dra i samme retning.
  5. Strategi og kundefokus. Ledetid og kundeopplevelse er viktigere enn alt annet.
Powered by Labrador CMS