Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Store skip ser deg ikke, derfor bør du holde god avstand. Hver sommer kommer småbåter altfor nær store fartøy – dette er svært risikabelt. Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen havne i blindsonen.

Båtsesongen i  gang: Losene advarer om farlige blindsoner

Hver båtsesong opplever Kystverkets loser at fritidsbåter kommer altfor nær store fartøy. Se losenes egne opptak.

Publisert Sist oppdatert

Norge har en travel kyst med både næringstrafikk og fritidsbåter i samme farvann – særlig om sommeren. De aller fleste er flinke og oppmerksomme båtførere. Likevel observeres det hvert år, altfor ofte, småbåter som kjører for nær eller krysser rett foran store fartøy, skriver Kystverket i en pressemelding.

Fra broa på et stort skip kan små båter rett foran baugen være usynlige fordi de havner i blindsonen. I tillegg kan store skip bruke opptil to kilometer på å stoppe.

– Det er livsfarlig for småbåter å kjøre rett foran et stort fartøy. Det er ingen tvil om hvem som er den tapende parten hvis det skjer en kollisjon, sier losdirektør Erik Blom i Kystverket, som har ansvar for statslosene langs kysten.

Stor blindsone

En mindre båt som befinner seg foran baugen på et stort fartøy, forsvinner ofte i blindsonen.

– Det er en svært ubehagelig situasjon for de som fører skipet. Når en småbåt forsvinner under baugen, vet vi rett og slett ikke hvor den er. Da er det lite vi kan gjøre dersom noe skulle skje, sier losdirektøren.

Et spesielt risikoscenario er om en fritidsbåt får motorstopp foran et stort skip. Da kan utfallet bli katastrofalt. Losdirektøren tror ikke farlige nærpasseringer skyldes uvettig oppførsel, men heller at mange undervurderer risikoen.

– Vi tror dette først og fremst handler om manglende kunnskap og erfaring. Mange er ikke klar over hvor fort et stort skip faktisk går, eller hvor lang tid det tar å stoppe det. For eksempel kan en containerbåt holde en fart på mellom 16 og 20 knop, sier han.

– Småbåter skal vike

Småbåtførere kan derfor feilvurdere både fart og avstand, og krysse foran store fartøy uten å være klar over hvor farlig det er.

– Reglene er klare: småbåter skal vike for nyttefartøy, og man skal opptre på en måte som ikke skaper usikkerhet hos andre på sjøen. En god huskeregel kan være å følge sjøvettreglene og vikepliktsreglene til sjøs like nøye som du følger trafikkregler på land. Her har mange et forbedringspotensial, sier han.

Powered by Labrador CMS