ProMotive-serien i nyttekjøretøyssektoren med EFB A-Type, er spesielt utviklet for å støtte moderne lavspenningssystemer i lastebiler og nyttekjøretøyer. Den nye AGM B-Type følger samme designfilosofi og vil ytterligere optimalisere ytelsen og påliteligheten.
Foto: Produsent
Lanserte nye lastebilbatterier
24V: Varta har utvidet produktsortimentet med nye batterier for lastebilsektoren.
Med sin nye bilproduktportefølje viser VARTA sin evne til å forme fremtiden ved å legge til flere nye typer i porteføljen: H3/L0 – VARTA AGM og H9/L6 – VARTA EFB for personbiler. For tunge nyttekjøretøy har Clarios lagt til en case A i EFB-teknologien til VARTA Promotive-porteføljen. Størrelse B i AGM-teknologi vil følge mot slutten av året.
Lastebilsegmentet
domineres fortsatt av forbrenningsmotoren, selv om elektriske lastebiler er på
vei oppover. VARTA AGM-batterier er fortsatt det foretrukne valget for begge
drivverkene. Med AGM-teknologi revolusjonerer disse batteriene
lastebilindustrien ved å redusere tomgangstiden, og dermed senke kostnadene,
drivstofforbruket og CO2-utslippene. TÜV Nord demonstrerte nylig betydelige
effektivitetsgevinster for AGM-batterier sammenlignet med SHD-batterier.
AGM-batterier reduserer tomgangstiden med 73 %, noe som resulterer i betydelige
drivstoffbesparelser. I løpet av 50 helger utgjør disse besparelsene:
- 133 færre timer tomgang
- 400 liter mindre drivstofforbruk
- 721 euro spart på drivstoffkostnader
- 1041 kg mindre CO2-utslipp.
I helelektriske
nyttekjøretøy spiller AGM-batterier en avgjørende rolle i å støtte den
lavspente elektriske arkitekturen om bord. Det 24-volts systemet om bord er
fortsatt en viktig komponent som integreres sømløst i den nye bølgen av
elektriske kjøretøy. Lavspenningsbatterier driver kjøretøyets elektriske system
og sikrer at funksjoner som belysning, bremser, styring og kabinsystemer
fungerer som de skal, selv i tilfelle feil i høyspenningssystemet. Ladede
AGM-batterier er en forutsetning for å starte den elektriske drivlinjen.