I DRIFT: Autonom tungtransport er allerede i drift i Norge. Ved Brønnøy Kalk i Velfjord brukes autonome lastebiler fra Volvo til å transportere kalkstein fra gruven til knuseverket.
Foto: Volvo Trucks / Robin Aron
Statens vegvesen tester autonome biler
Statens vegvesen demonstrerer denne uken hvordan selvkjørende tungbiler skal motta og reagere på sanntidsvarsler om veiarbeid.
Statens vegvesen viser denne uken hvordan fremtidens
automatiserte tungbiler skal kommunisere med veimyndighetene. Demonstrasjonen
foregår ved Moss Havn og ASKOs sentrallager torsdag 19. juni.
Hensikten er å vise hvordan automatiserte tungbiler kan
motta og reagere automatisk på sanntidsvarsler om veiarbeid. Meldingstjenesten
er utviklet av Statens vegvesen og er klar til å tas i bruk av bilprodusentene
umiddelbart.
- Vegvesenet skal bidra til å automatisere tungtransporten,
med mål om å effektivisere logistikkbransjen, skape tryggere veier og redusere
miljøbelastningen, forklarer Bjor Grønnevet, prosjektleder og senior rådgiver i
Statens vegvesen.
Digital infrastruktur
For å lykkes med automatiseringen må det være på plass en
digital infrastruktur som gjør at vegmyndighetene kan kommunisere med bilene,
og at bilene kan kommunisere med hverandre. Digital infrastruktur betyr at alt
fra skilt til regelverk er maskinlesbart av kjøretøyene på veien.
Meldingstjenesten DATEX, som vises frem under
demonstrasjonen, er en standardisert tjeneste fra Statens vegvesen. Tjenesten
varsler om hendelser som veiarbeid, kø, ulykker, værforhold og stengte veier.
Del av EU-prosjekt
Demonstrasjonene er del av det EU-finansierte prosjektet
MODI, som skal akselerere automatiseringen av europeiske logistikk-kjeder. 29
partnere deltar i prosjektet, inkludert flere norske aktører.