Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Brenner for sikkerhet
STARTUP: Med elektriske kjøretøy kommer nye sikkerhetsutfordringer, spesielt med tanke på brann. EPTTAS leverer en løsning som forebygger brann i batterier.
EPTTAS er en norsk teknologibedrift etablert i 2024 i Bergen, som utvikler og leverer en patentert løsning for tidlig varsling av branntilløp i batterisystemer, basert på egenutviklet sensorteknologi kombinert med en skybasert SaaS-plattform for sanntidsdataanalyse.
Systemet oppdager kritiske batterifeil på et tidlig stadium, før feilen utvikler seg videre til en katastrofal brann.
Bak EPTTAS står blant annet Robert Eriksen Jacobsen og Joar Tenfjord. Førstnevnte har erfaring med å bygge opp og lede Saga Tenix som leverte løsninger primært til kollektivtransportsektoren, samt IoT-løsninger for kjøretøyoperatører. Tenfjord er en erfaren seriegründer med bakgrunn fra etableringen av Tesla i Norge og Europa. Har ledet oppstart og vekst av selskaper innen elektrisk mobilitet og teknologi.
Reelt sikkerhetsproblem
Jacobsen mener potensialet til EPTTAS er stort, hovedsakelig av to årsaker. Markedet er i en enorm vekst og brann i litiumbatterier er et reelt sikkerhetsproblem.
– Det er så mye energi i batteriene, så er det nesten umulig å håndtere når det først begynner å brenne. Samtidig oppdaget jeg at det var svært lite preventive rutiner og systemer på plass hos lastebil- og buss-selskaper, sier Jacobsen.

Det er nettopp en slik preventiv løsning EPTTAS nå har utviklet.
– Vi har en patentert programvareløsning, globalt, som er ganske unik. Vi bruker ulike sensorer, og har laget en risikomodell som oppdager brann opptil 60 minutter før den oppstår, sier Jacobsen.
Verden kommer etter
Mens Norge har kommet langt innen elektrifisering av privatbiler og busser, henger lastebilsektoren og resten av verden etter. Jacobsen mener markedet for EPTTAS løsning vil bli enormt i løpet av kort tid.
– Markedet innen tunge kjøretøy er på rundt 10.000.000 enheter i Europa. Av dem er maks 300.000-500.000 elektrifisert i dag, men alt skal bli nullutslipp etter hvert og da hovedsakelig batterier, sier han.
Ambisjonen er klar: Målet er å ta en ledende posisjon innen batterisikkerhet i Europa og Nord-Amerika, og på sikt utvide globalt sammen med strategiske industripartnere. Startskuddet går i høst.
– Vi har i dag piloter i fire land, men har ikke begynt salget skikkelig. Det gjør vi i nå i høst, sier Jacobsen.