Ny og gammel AGV side om side. Toyota BT Staxio - SAE160 (til venstre) har nå tatt over for «Biola» som lojalt har fraktet paller i ti år. Nå skal «Biola» nyte pensjonstilværelsen - det vil si resirkuleres.

Tine: Erstatter AGV etter ti år:
- Som å ha to årsverk døgnet rundt

For ti år siden satte Tine sin første AGV i drift på Tunga i Trondheim. Etter ti år og 18.000 driftstimer byttes «Biola» nå ut.

Publisert
DEN GANG DA: For ganske nøyaktig ti år siden, i april 2013, hadde Moderne Transport denne reportasjen da «Biola» akkurat var satt i drift hos Tine på Tunga.

Inne på lageret hos Tine på Tunga i Trondheim står skolemelken klar til å kjøres ut til ivrige elever. Rundt oss er det yoghurt, melk og Biola så langt øyet kan se, og selv om det egentlig skal være vår er det samme temperatur her inne på kjølelageret som ute.

Det summer av folk som alle er i full sving med arbeidsdagen, men én arbeider holder seg litt mer for seg selv. Kledd i oransje og svart konsentrerer han seg om sin faste rute, og utfører den samme operasjonen, døgnet rundt, med millimeterpresisjon. Han går aldri lei, og tar aldri kaffepause.

– Det er som å ha to årsverk som går døgnet rundt uten stopp, sier systemkoordinator Ronny Alstad Hansen ved Tine Midt-Norges anlegg i Trondheim i en melding sent ut av Toyota Material Handling Norway.

Han snakker om den splitter nye AGV-en, levert av Toyota Material Handling – en Toyota BT Staxio – SAE160. Den har tatt over stafettpinnen etter AGV-en «Biola», som akkurat har gått av med pensjon etter over 18.000 driftstimer. Det tilsvarer om lag 10 årsverk – og da uten en eneste ferie- eller sykedag.

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Cement), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

– Om den gamle trucken har tjent seg inn? Ja, uten tvil.

Ti meters transport

Hansen og Tine Tunga satset på automatisert lager allerede for ti år siden og har ikke sett seg tilbake. Siden 2013 har «Biola» kjørt paller med nettopp Biola og Go`morgen-yoghurt fra automatlager til gjennomløpsreol nærmest uten stans, en distanse på om rundt 10 meter.

– Det er et kort strekk og det ville vært en ganske kjedelig og repetitiv jobb for en ansatt, men en perfekt oppgave for en førerløs truck. I tillegg er den mye mer skånsom for inventaret. Folk kan være travle og uoppmerksomme, men det er ikke en AGV. Derfor er det nærmest fritt for skader på den siden av reolen der AGV-en går, sier Hansen.

Egentlig skulle Tine ha to AGV-er, den andre var allerede døpt «Cultura», men på grunn av en produksjonsomlegging ble det ikke behov for AGV nummer to.

Den nye førerløse trucken er koblet opp mot Swisslogs WMS som gir beskjed om hvilken plass i reolen pallen skal plasseres. Ruta som kjøres er basert på laserteknologi der trucken navigerer etter reflekser i lagermiljøet. Den gamle trucken brukte rundt to minutter på hver tur, mens den nye AGV-en har allerede vist seg å være enda litt raskere.

Jobben til AGV-en er å frakte paller fra A til Å - en jobb som er kjedelig og tidkrevende for en menneskelig truckfører.

– Den nye modellen som vi har levert til Tine nå har en av de mest presise formene for navigering på markedet med et maksimalt avvik på 10 mm, forteller Karim El-Kelish, leder for løsningssalg hos Toyota Material Handling.

Flere oppgraderinger

Han legger til at det er flere oppgraderinger på den nye modellen som kommer kundene til gode. I tillegg til at den er mer effektiv i lasteoperasjoner har den oppgraderte sikkerhetssensorer og større rekkevidde på løft. Det nye litiumbatteriet er også vedlikeholdsfritt. Du slipper vannpåfylling og utlufting ved lading og batteriet er lukket, noe som gjøre det enda sikrere.

For Hansen hos Tine er det enda en fordel med det nye batteriet som han setter ekstra stor pris på.

Christer Mastermo, systemkoordinator ved Tine Midt-Norges anlegg i Trondheim har fått en ny lojal og pålitelig medarbeider. - Det erom snatt og dag med den nye AGV-en, sier han.

– Det gamle batteriet måtte skiftes og lades manuelt, mens den nye AGV-en kjører bort og lader seg selv ved behov eller når den ikke har noen oppdrag. For oss betyr det langt færre manuelle operasjoner enn tidligere, sier Hansen, og legger til:

– Også kjører den mye smidigere. Bare etter noen dager ser vi at tiden per transport har gått ned. Før kjørte den 30 paller i timen, nå tror vi den kan komme opp i 40. Slike små forbedringer utgjør veldig mye for oss i løpet av et helt år.

El-Kelish forteller at det er enkelt å regne hjem en AGV-basert løsning, men det er også mulig å ta det som en leieløsning.

– Det kan være en kortere vei til målet og du slipper å søke investeringsmidler. Samtidig er det viktig å påpeke at ved en investering har du tjent den inn i løpet av et par år. I tillegg får du frigjort personell til andre, mindre monotone, arbeidsoppgaver. Det er vinn-vinn for alle, sier El-Kelish.

Så gjenstår det å se om den nye AGV-en blir hetende Litago, Go`morgen eller kanskje blir det Biola 2?

Powered by Labrador CMS