TREKKVOGNER: De siste fire bilene som er levert de siste ukene er Scania 40 R 6x2 trekkvogner som skal gå med City-semihengere.
Nådde klimamål halvannet år før fristen
UTSLIPPSFRI: Med de siste fire elektriske trekkvognene overlevert fra Scania er Asko Oslo trolig verdens første dagligvaregrossist med 100 prosent elektrisk lastebiltransport.
Asko Oslo har altså oppnådd selskapets mål om utslippsfri
transport halvannet år før fristen. Nylig ble de siste fire elektriske
trekkvognene fra Scania overlevert, og nå er alle 28 lastebilene i
dagligvaregrossistens bilpark elektriske.
ELEKTRISK DISTRIBUSJON: Helelektrisk hos Asko i Oslo.Espen Braata/Norsk Scania
Selskapet startet sin elektriske reise i 2016 med en
distribusjonsbil, før de i februar 2020 tok imot verdens to første
batterielektriske lastebiler fra Scania, melder Norsk Scania i en pressemelding.
Nå består bilparken av 19 egne og 9 innleide elektriske
lastebiler som leverer varer til 200 dagligvarebutikker i Oslo og deler av
Akershus.
– For oss i Asko Oslo er dette en viktig milepæl. Vi er
stolte over å ha nådd Askos eget mål om å kutte alle utslipp fra transport
halvannet år før tidsfristen, sier Trond Morten Pettersen, transportsjef i Asko
Oslo.
LADESTASJONER: Antallet er utvidet fra 16 til 20 ladestasjoner.
Stor CO2-reduksjon
De elektriske lastebilene kjører totalt 1,5 millioner
kilometer årlig, og CO2-reduksjonen sammenlignet med dieseldrift
utgjør 1700 tonn per år. Energiforbruket på en elektrisk lastebil er i tillegg
halvparten av en tilsvarende dieselbil, formidler selskapet i pressemeldingen.
Asko Oslo har 15 containerbiler og fire trekkvogner. De
nyeste bilene er utstyrt med Scanias største batteripakke med over dobbel
kapasitet og nesten tredobbel ladehastighet sammenlignet med tidligere
generasjoner. De fire siste trekkvognene har en batteripakke på 416 kWt og er
utstyrt med enmotors drivlinje på 400 kW effekt. Bilene har 325 cm i
akselavstand.
Asko Oslo
Bilpark: 19 egne + 9 innleide elektriske lastebiler Kjørelengde: 1,5 millioner km årlig CO2-reduksjon: 1700 tonn per år Butikker: 200 dagligvarebutikker i Oslo og Akershus Strøm: Egenprodusert fra 15.000 m² solceller Lading: 20 ladepunkter (utvidet fra 16) Mål: Utslippsfri transport innen 2026
– Vi er stolte og glade for å være en leverandør til Asko.
For Scania er det viktig å ha kunder som satser på og tilrettelegger for det
grønne skiftet og en utslippsfri transportkjede, sier Ulf Christensen,
salgsdirektør i Norsk Scania.
Egenprodusert strøm
All strøm til lastebilene produseres av 15.000 kvadratmeter
med solceller som dekker tak- og fasadeflatene på Asko Oslos anlegg på
Kalbakken. Ladekapasiteten utvides nå fra 16 til 20 ladepunkter, der de nye
også har større kapasitet.
Pettersen trekker fram samarbeidet med Scania, SKAB og
Thermo King som avgjørende for elektrifiseringen, i tillegg til
støtteordningene fra Enova. Asko har som mål at all transport til selskapets
kunder skal være utslippsfri innen utgangen av 2026.