Kronikk av Karstein Ahlin:
NYANSERT: Volvo-sjef Karstein Ahlin ønsker et mer nyansert bilde i debatten om dekarboniseringen.
Arkivfoto: Espen Braata
- Vi trenger en mer nyansert debatt om dekarbonisering
Debatten om hvordan transport- og anleggsbransjen skal dekarboniseres, har blitt unødvendig polariserende. Vi i Volvo Trucks Norge ønsker å nyansere bildet. Det handler ikke om enten elektrisk eller diesel, men om å bruke riktig teknologi til riktig formål.
I dagens ordskifte
ser vi to ytterpunkter: På den ene siden står FrP og MEF-lederne Sylvi Listhaug
og Julie Brodtkorb med et tydelig budskap. På den andre siden står foreløpig én
fremtidsrettet stemme, Lars Christian Steen i Asle Skoveng Kranservice, som
nyanserer bildet i sitt innlegg. Begge sider reiser viktige poenger, men selve
debatten trenger mer dybde og realisme.
Link til artikkel i VG.
Elektriske lastebiler
og maskiner fungerer svært godt i mange bruksområder allerede i dag, særlig i
anlegg og i lokal og regional transport. Hvis vi elektrifiserer de områdene som
faktisk egner seg med dagens teknologi, vil det knapt merkes i
sluttprisen på produktet som transporteres. Maskinen eller lastebilen utgjør
som regel en liten andel av de samlede innsatsfaktorene i verdikjeden. Den
største utfordringen ligger hos transportøren, som står overfor en høyere investering.
Derfor må også transportkjøperen være villig til å betale litt mer for grønnere
transport. Det er her reell endring starter.
Samtidig må vi være
ærlige: Dagens teknologi og infrastruktur er rett og slett ikke tilstrekkelig
for å dekke hele markedet. Rekkevidde, ladehastighet og tilgang på strøm er
fortsatt begrensende faktorer som gir lav fleksibilitet og høye kostnader.
Dette er virkeligheten for mange transportører.
Skal vi lykkes i det
lange løp, må vi derfor også løfte blikket. På overordnet plan trengs det langt
større investeringer i både produksjon og distribusjon av grønn energi. Om det
er samfunnsøkonomisk riktig å bygge ut kapasitet i hele landet, er et spørsmål
vi må ta på alvor. Kanskje svaret er nei, men da må vi være ærlige om det, og
ikke bruke utfordringene i distriktene som en unnskyldning for å bremse utviklingen
der det faktisk er mulig å gå foran.
I mellomtiden har vi
fortsatt behov for forbrenningsmotoren, ikke som en permanent løsning, men som
et nødvendig supplement. Da må vi bruke den så bærekraftig som mulig, med
fornybare drivstoff som HVO og biodiesel. Men også disse ressursene er
begrenset og må brukes der de gir størst effekt.
Det er også på høy
tid å flytte debatten fra begrensninger til muligheter. I stedet for å bruke
distriktene som argument mot utvikling, bør vi spørre: Hvordan kan vi sikre
at flest mulig får ta del i fremtidens løsninger? Elektriske kjøretøy gir
store fordeler, ikke bare for klimaet, men også for førerne. Mindre støy, færre
vibrasjoner og en helt ny kjøreopplevelse gjør hverdagen bedre.
Vi i Volvo Trucks
Norge har én tydelig ambisjon: Å bidra til et reelt grønt skifte. Derfor jobber
vi hver dag med å utvikle og tilby elektriske løsninger der det gir mening, og
samtidig sørge for at forbrenningsmotorer som fortsatt trengs, kan kjøres på
fornybart drivstoff.
Fremtiden er
elektrisk. Men overgangen må være realistisk, gradvis og forankret i tekniske
og økonomiske realiteter, ikke i populistiske motsetninger.
Har du noe på hjertet?
- Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver.
- Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering.
Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk!
Send til: tips@logistikkinside.no