NRK-prfilen Selda Ekiz skal lede konferanseprogrammet på første dag av Transport & Logistikk på Lillestrøm. Her sammen med konferansegeneral Jo Eirik Frøise.

T&L 2023: Kompetanse og bærekraft i fokus på Lillestrøm

Når konferansier Selda Ekiz og konferansegeneral Jo Eirik Frøise ønsker velkommen til Transport & Logistikk på Lillestrøm, er det med et svært bredt faglig program.

Publisert Sist oppdatert

Faste konferansegjester vet at Transport & Logistikk tradisjonelt foregår på The Qube på Gardermoen, men de husker kanskje også at 2019 var et unntak. Da ble konferansen avholdt sammen med NLFs messe på Lillestrøm.

I år gjentas det konseptet på Nova Spektrum på Lillestrøm 28.–30. september. Det betyr at konferansen får sitt vanlige innhold, men at utstillingen og omfanget av hele arrangementet er mye større.

Første dag vil hele konferansen foregå i plenum, mens programmet dag to vil deles i fire ulike spor. Plenumssesjonen første dag vil ledes av Selda Ekiz, kjent fra en lang rekke programmer på NRK, blant annet Alle mot 1, Newton, Klassequizen og Anno.

I år som i 2019 foregår Transport & Logistikk ved Nova Spektrum på Lillestrøm, der alle hallene og store deler av uteområdet er fylt opp av rundt 200 utstillere.

Temaene på dag én vil være bærekraft, innovasjon og samferdselspolitikk, etter at administrerende direktører hos arrangørene, Stein Lier Hansen i Norsk Industri og Are Kjensli i NHO Logistikk og Transport åpner konferansen.

Får vi en lekkasje?

Først på scenen blir samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, med sine innspill til konferansen og kanskje en samferdselslekkasje eller to før statsbudsjettet blir lagt frem en uke senere. 

Konferansesjegeneral Jo Eirik Frøise er meget fornøyd med programmet, som han mener speiler tidsånden, både i form og innhold.

– Her er mye grønt, med miljø og bærekraft i plenumssesjonen, sier Frøise.

I sesjonen «Miljø og bærekraft inn i fremtiden» vil vi få høre fra daglig leder i Zero, Sigrun Gjerløw Aasland, bærekraftssjef i Celsa Nordic Susanne Nævermo-Sand, bærekraftssjef i Elkjøp Camilla Skjelsbæk Gramstad og konserndirektør i Posten, Silje Skogstad.

Du la kanskje merke til at alle de fire innlederne i den første fagsesjonen er kvinner. Det er også et tegn i tiden, mener Frøise.

– Det er jo også noe med at konferansen ikke bare er noen mannsklubb. Det ser vi også blant logistikkstudentene i Molde, der er det mange unge kvinner som ønsker seg inn i yrket. Det er mange spennende muligheter med den utdanningen, sier Frøise.

Totalt er det rundt 80 foredragsholdere på programmet over konferansens to dager, og vi kan ikke nevne alle her. De viktigste temaene vil være bærekraft, innovasjon, bemanning og samferdselspolitikk.

Samferdselsdebatt

Den store samferdselsdebatten vil foregå på dag én med representanter fra alle relevante partier i transport- og kommunikasjonskomiteen på stortinget. Jo Eirik Frøise har også valgt å ta debatten et hakk videre i år, gjennom å invitere flere rutinerte mediekommentatorer til å komme med sine betraktninger etter debatten.

Den tradisjonelle festmiddagen vil finne sted på Thon Hotel vegg-i-vegg med messen på kvelden torsdag. Her følges de faste tradisjonene med god underholdning, god mat og utdeling av priser, blant annet Moderne Transport-prisen.

Dag to deles fagprogrammet i fire temabolker:
– Trender og utvikling
– «Transport futurum» – inn i fremtiden
– Samferdsel mot 2030
– Hva påvirker transport og logistikknæringen inn i fremtiden?

Blant rundt 80 innledere ber vi Jo Eirik Frøise trekke frem noen høydepunkter.

GRØNNE VEIER: Bærekraft og klima vil bli et av hovedtemaene på Transport & Logistikk på Lillestrøm, forsikrer Jo Eirik Frøise.

– Jeg vil nevne etatsdirektørenes time, som er en gammel traver som er tilbake. Her har vi fått på plass ledelsen i Jernbanedirektoratet (Knut Sletta), Statens vegvesen (Ingrid Dahl Hovland), Avinor (Abraham Foss) og Nye Veier (Anette Aanesland), og jobber med sjøfarten også, sier Frøise, og legger til at timen blir etterfulgt av en sesjon der både Grønt Landtransportprogram, Grønt Skipsfartprogram og Grønt Luftfartsprogram deltar.

Videre peker Frøise på at en lang rekke vareeiere skal dele sin kunnskap og innsikt. I tillegg til forannevnte foredrag fra Elkjøp og Celsa Nordic, kan vi nevne store transportkjøpere som Rema, Kongsberg Defence & Aerospace, Asko og Glamox.

Det trengs folk

Et siste punkt som Frøise ønsker å trekke frem er behovet for både arbeidskraft og kompetanse i bransjen. Rekrutteringen inn på alle nivåer i logistikken er under press, og en ennå ukjent representant for regjeringen skal redegjøre for dagens norske utdanningspolitikk for fagopplæring. Vedkommende skal få bryne seg på utfordringer fra bransjeaktører som Schenker-topp Kirsten Steenberg, NLF-direktør Geir A. Mo, NHO LTs Are Kjensli og Trond Helge Hendriksen, styreleder i Sotin.

– Kompetanse er noe hele næringen trenger. Vi trenger flere gode sjåfører og gode fagutdannede logistikkmedarbeidere. Og vi trenger gode logistikkledere som kan planlegge transporten inn i fremtiden, sier Frøise og peker på enda en fast tradisjon på Transport & Logistikk:

– Logistikkstudentene fra Høgskolen i Molde har sagt at de stiller mannsterke i år!

Powered by Labrador CMS