Mariners rute går mellom Vanvikan og Brattørkaia i Trondheim. Her passerer fartøyet Munkholmen.
Her kjører det ubemannede godsfartøyet i rute inn til Trondheim
Mens Asko og Yara jobber intenst med å teste ut, og få godkjent sine godsfartøy for autonom fart, er autonom godstransport på sjøen allerede en realitet i Trondheim. Om enn i litt mindre skala.
Maritime Robotics har fått godkjennelse både av
Kystverket og Sjøfartsdirektoratet til å sette opp verdens første fraktrute for
ubemannede fraktebåter og bedriftens eget ubemannede fartøy, «Mariner» har
allerede tatt ruten i bruk. Ifølge en pressemelding fra selskapet, er dette den første ubemannede fraktruten til havs.
16 kilometer rute
Fartøyet frakter varer og utstyr mellom Maritime Robotics
produksjonslokaler i Vanvikan på Fosenhalvøya og selskapets hovedkontor på
Brattørkaia i Trondheim. Ruten er på cirka 16 kilometer.
Mariner er noen få meter lang, og lastes og losses manuelt.
– Dette er et veldig viktig steg for å kunne utvikle mer
miljøvennlige og bærekraftige transportløsninger ved å ta i bruk vannveien vår, sier
Eirik Hovstein, COO i Maritime Robotics i en pressemelding.
– I tillegg er dette også en betydelig milepæl i
prosessen rundt etableringen av lover og regler som muliggjør sjøsatte droner til å ta del i den ordinære
trafikken til havs, legger han til.
Flere prosjekter
Norge er et foregangsland når det gjelder utvikling av
autonome farkoster til havs, og både Askos sjødroneprosjekt mellom Moss og
Horten og Yaras «Yara Birkeland» er i testdrift for å bevise at autonom
sjøtransport er trygt, slik at nødvendige godkjennelser kan gis. Teknologien er
der, men lover og regler må smått om senn følge etter.
– Det er essensielt at lov- og regelverk oppdateres i
takt med teknologiutviklingen for å kunne nyttiggjøre seg de nye mulighetene
denne utviklingen tilbyr. Ubemannede fartøy er med på å bidra til
kosteffektive operasjoner med redusert risikovurdering og lavere CO₂-utslipp
enn eksisterende bemannede alternativer, forteller Hovstein.
Støtte
Prosjektet til Maritime Robotics har fått støtte fra
ZAWAS (Zero Emission Autonomous Water Shuttles), en innovasjonsklynge i
samarbeid med Innovasjon Norge og norsk industri.
Maritime
Robotics jobber med innovative ubemannede
løsninger. Deres systemer er utviklet for sømløse operasjoner til havs og i
lufta, med fokus på brukervennlige og verdiskapende løsninger.
Siden 2005 har Maritime Robotics utviklet løsninger som bidrar til redusert
risiko, reduserte CO₂-utslipp og reduserte operasjonskostnader.