Mustanger på vei over kai i Fredrikstad tidligere i vinter.

Borg – nå også bilhavn

Borg Havn har i vinter hjulpet to andre Oslofjordhavner med pressende oppgaver.

Publisert

Nybilimporten ble beskrevet som «kontrollert kaos» de siste ukene før nyttår. Årsaken var at avgiftene økte betydelig på blant annet elbiler 1. januar. Du og jeg og Hvermannsen bestilte elbiler og alle ville ha bilene før nyttår. Et etterslep i levering av tidligere bestilte biler grunnet pandemien og annet, ga ytterligere utfordringer.

Borg har ikke vært kjent som en stor bilhavn, men i begynnelsen av februar ble kaiområdet fylt opp av kjøretøyer.

Gikk til andre

Eksempelvis fikk bilhavnen Drammen hele 17.692 biler trillende i land i desember. Rederier, speditører, transportører, ansatte i havnen og bilimportører jobbet i høygir. Drammen Havn skaffet tilveie ekstra oppstillingsplasser, men det ble likevel nødvendig å sende flere flere bilskip direkte til andre havner – blant annet på Vestlandet.

Øraterminalen i Borg fikk i desember anløp av to bilskip. Det tredje anløpet fant sted lørdag 4. februar. Da ankom RoRo-skipet «Victorine» fra Antwerpen i Belgia.

- Man begynte å losse 475 elektriske Mustanger søndag morgen. Bilene skulle til Ford Norge. Borg Havn strekker på denne måten ut en hånd til Dammen Havn, hvor det var fullt. Det samme var det også i Oslo, forteller Kenneth Mathisen, terminalsjef i Borg Havn.

Bilene ble midlertidig stilt opp på Øraterminalen før videretransport.

En erfaring rikere

- Andersen & Mørck var stevedore og agent ved dette anløpet, som også losset bilene til kai. Det ble brukt cirka 8.000 m2 av areal som lagringsplass på Øraterminalen.

Om flere bilskip vil komme inn de nærmeste ukene, vites ikke per dags dato.

Powered by Labrador CMS