Nybilimporten ble beskrevet som «kontrollert kaos» de siste
ukene før nyttår. Årsaken var at avgiftene økte betydelig på blant annet elbiler 1. januar. Du og jeg og
Hvermannsen bestilte elbiler og alle ville ha bilene før nyttår. Et etterslep i
levering av tidligere bestilte biler grunnet pandemien og annet, ga ytterligere
utfordringer.
Borg har ikke vært kjent som en stor bilhavn, men i begynnelsen av februar ble kaiområdet fylt opp av kjøretøyer.Foto: Tove IrÉn Becker
Gikk til andre
Eksempelvis fikk bilhavnen Drammen hele 17.692 biler
trillende i land i desember. Rederier, speditører, transportører, ansatte i
havnen og bilimportører jobbet i høygir. Drammen Havn skaffet tilveie ekstra
oppstillingsplasser, men det ble likevel nødvendig å sende flere flere bilskip
direkte til andre havner – blant annet på Vestlandet.
Øraterminalen i Borg fikk i desember anløp av to bilskip. Det
tredje anløpet fant sted lørdag 4. februar. Da ankom RoRo-skipet «Victorine» fra Antwerpen i Belgia.
- Man begynte å losse 475 elektriske Mustanger søndag morgen.
Bilene skulle til Ford Norge. Borg Havn strekker på denne måten ut en hånd til
Dammen Havn, hvor det var fullt. Det samme var det også i Oslo, forteller
Kenneth Mathisen, terminalsjef i Borg Havn.
Bilene ble midlertidig stilt opp på Øraterminalen før
videretransport.
En erfaring rikere
- Andersen & Mørck var stevedore og agent ved dette anløpet,
som også losset bilene til kai. Det ble brukt cirka 8.000 m2 av areal som
lagringsplass på Øraterminalen.
Om flere bilskip vil komme inn de nærmeste ukene, vites ikke
per dags dato.