Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

"Dyr frakt" jager kundene vekk

Høye fraktkostnader får nordmenn til å forlate handlekurven i nettbutikken – selv når kjøpet ellers synes å være i boks.

Publisert Sist oppdatert
Jesper Eriksson, kommersiell sjef i Kustom.

Det viser en ny undersøkelse Ipsos har gjennomført for det svenske fintech-selskapet Kustom (tidligere Klarna Checkout). Studien avslører at 64 prosent av norske nettkunder dropper kjøpet på grunn av dyr frakt, mens 59 prosent reagerer negativt dersom prisen endres ved betaling.

– Frakt er den største barrieren i netthandel i dag, formidler Jesper Eriksson, kommersiell sjef i Kustom, i nyhetsmeldingen. Selskapet har 24.000 tilknyttede forhandlere i over 170 land.

– Selv med sømløse betalingsløsninger droppes kjøpet dersom fraktalternativene ikke oppleves som rimelige og forutsigbare, legger han til.

Nesten halvparten av respondentene – 45 prosent – oppgir at dårlige fraktvalg bidrar til at de ikke fullfører kjøpet. Dette rammer særlig mobilhandel, som nå er den foretrukne kanalen for netthandel i Norge.

Samtidig viser tallene at nordmenn handler sjeldnere enn våre nordiske naboer, til tross for høy digital modenhet.

Undersøkelsen er gjennomført i april 2025 blant 989 respondenter i Norge.

Powered by Labrador CMS