Etter ti års havnesuksess

En spektakulær havutsikt fra havnen i Risavika gjorde en fin ramme for Westports 10-årige havnesuksess.

Og oppturen bare fortsetter

Westport er den største havneutbyggingen i Norge, noensinne. I disse dager feirer havnesuksessen 10 år.

Publisert Sist oppdatert

I kraft av sin beliggenhet, i Risavika og på Dokken i Bergen, dekker Westport godshavnene til de to viktigste byene på Vestlandet.

Og som styremedlem, Pia Meling, sier det:

- Sånn sett er vi et naturlig valg for frakt til og fra Europa, og et godt alternativ til godstransport på veiene. Men vi ville ikke blitt valgt igjen og igjen om vi ikke leverte varene. Og det skal vi fortsette med.

Hun understreker at det å jobbe smartere er selve bærebjelken i det vi gjør.

- Vi jobber kontinuerlig for å levere grønnere, bedre og mer effektive tjenester for alle som sender varene sjøveien. Derfor kan du være sikker på at du ved å samarbeide med oss velger et selskap som setter miljø, kvalitet, sikkerhet og effektivitet høyt. Vi jobber hele tiden med å forbedre prosessene våre og kutte utslipp. Produktet ditt blir rett og slett mer kostnadseffektivt og mer bærekraftig. Og selv om sjøveien i seg selv er mer bærekraftig enn transport på land jobber vi hele tiden med å gjøre den enda grønnere og smartere. Fordi den beste frakten er smart, sier Pia Meling, og som styremedlem hadde gleden av å være med på feiringen av 10-årsjubileumet her om dagen.

Den spektakulære havutsikt fra havnen i Risavika gjorde en fin ramme for kvelden, og terminaloperatørteamet så tilbake på sin imponerende vekstreise så vel som til fremtiden med dristige ambisjoner.

Westport investerer tungt i utslippsreduksjoner fra all sin havnevirksomhet i Stavanger og Bergen, samt på smartere måter å jobbe på.

Westports styreleder John Olaf Næsheim, og de øvrige styremedlemmene Ingvald Løyning, Pia Meling og Magne Fjell er skjønt enige.

One-stop-shop for hele kysten

Administrerende direktør Kurt A. Ommundsen i Westport AS har vært med på den største havneutbyggingen i Norge, noensinne.

Westport vil være one-stop-shop gjennom å standardisere all logistikk langs kysten av Norge.

Administrerende direktør Kurt A. Ommundsen i Westport AS har vært med på oppbyggingen av et helt nytt selskap, Risavika Havn, den største havneutbyggingen i Norge, noensinne.

Kombinasjonen av beliggenhet, kompetanse, kvalitet og moderne logistikkløsninger, gjør, ifølge Ommundsen, Risavika til Vestlandets viktigste logistikk-knutepunkt både for innenlands og utenlands varetransport.

Risavika og Westports strategiske beliggenhet er et naturlig valg for utenlandske skipsanløp.

Ifølge Ommundsen som leder et logistikksenter, selveste hjertet i Westport, er havnens strategiske beliggenhet et naturlig valg. Men samtid tror han ikke at havnen har blitt valgt igjen og igjen, om den ikke leverte varene.

Logistikk-fyrtårn

- Westport har som mål å være et fyrtårn innen logistikkløsninger for sjøtransport, der pålitelighet, kvalitet, effektivitet, sikkerhet, miljø og moderne logistikkløsninger er bærebjelkene i alt vi gjør. Gjennom kostnadseffektiv varetransport får du økt konkurransekraft, samtidig som du velger en mer miljøvennlig vei for varene dine: Sjøveien, har Ommundsen fortalt til Logistikk Inside tidligere.

- Den positive utviklingen skyldes flere elementer, men ansatte med stort engasjement og eierskap, kombinert med visjonære og ambisiøse eiere er vel den viktigste årsaken til at vi har lykkes så godt, sier Ommundsen, og som understreker følgende:

- Hverken rederiet eller lastebilsjåførene tjener på å stå og vente. Derfor er det ekstremt viktig å hele tiden ha fokus på hvordan vi kan redusere ventetiden så mye som mulig. Vi har spart mye tid på effektive arbeidsprosesser og informasjonsdistribusjon, sier Westport-sjef, Kurt Ommundsen.

Sammen er vi dynamitt

Steinar Madsen og Merete Eik representerer et merkenavn med solid logistikkstyrke. Logistikk Inside møtte de ihuga sjøveien-entusiastene på Logistikkdagen 2015 i Sandnes. Foto: Per Dagfinn Wolden

Steinar Madsen og Merete Eik representerer et merkenavn med solid logistikkstyrke. To-spannet var henholdsvis adm. direktør i Risavika Havn og havnedirektør i Stavangerregionen Havn da de for en del år siden etablerte det felles merkenavnet, Westport.

Målet var å hente gods fra veien og bli det sentrale logistikk-knutepunktet i Rogaland og senere på hele Vestlandet.

Via Westport er målet å få på plass et godt samarbeid med andre havner i fylket. Målet er ikke å utkonkurrere de andre havnene, men å vinne andeler fra lastebilen.

Powered by Labrador CMS