Göteborg havn tar nye steg innen bærekraft.
Foto: Göteborgs Hamn
Elektrifiserer for 600 millioner
Göteborgs havn tar nytt steg mot utslippsfri skipsanløp med en stor investering.
Göteborgs havn har signert kontrakt med entreprenør for bygging av en transformatorstasjon som skal muliggjøre eltilkobling av container- og bilskip til landstrøm. Dette markerer et viktig skritt mot målet om utslippsfri kaiaktivitet før 2030, opplyser havna i en pressemelding.
– Denne transformatorstasjonen er en viktig milepæl som tar oss et stort steg nærmere landstrømstilkobling av container- og bil/RoRo-fartøy. Den åpner for elektrisk tilkobling til totalt sju kaiområder – fem i containerterminalen og to i bilterminalen, sier Magnus Nordfeldt, Head of Business Area Cargo ved Göteborg havn.
Forbereder for 2030
Landstrøm, også kalt OPS (Onshore Power Supply), gir fartøy mulighet til å slå av motorene og bruke elektrisitet fra land mens de ligger til kai. Dette reduserer utslipp av blant annet CO₂, svoveloksider og nitrogenoksider, noe som gir både klimamessige gevinster og bedre arbeidsmiljø i havna. Ifølge pressemeldingen anslås det at bare elektrisk tilkobling av containerfartøyene kan redusere havnas CO₂-utslipp med minst 5600 tonn årlig.
Prosjektet er også en del av forberedelsene til kommende EU-regelverk som fra 2030 vil kreve at fartøy over 5000 bruttotonn benytter landstrøm under havneopphold. Göteborgs Hamn har allerede innført OPS i sine ro-ro- og ro-pax-terminaler, samt i Skarvikshamnen hvor tankskip kan tilkobles strøm.
Det er AF Bygg Väst, et datterselskap av AF Gruppen Sverige, som har fått oppdraget med å bygge transformatorstasjonen. Kontrakten har en verdi på 129 millioner svenske kroner, og anlegget vil ha kapasitet for 19 megavoltampere (MVA.) innkommende strøm.
Ferdig mars 2027
Byggearbeidene starter i andre kvartal 2025 og stasjonen er planlagt ferdigstilt i mars 2027. Prosjektet får medfinansiering fra EU-fondet Connecting Europe Facility, som bidrar med cirka 90 millioner kroner.
Totalt er investeringene for elektrifisering av container- og bilterminalene, inkludert kabellegging og tilknytning til sju kaiområder, beregnet til rundt 600 millioner svenske kroner.
Ifølge pressemeldingen skal den nye transformatorstasjonen bygges i de nordligste delene av bilterminalen, med dimensjoner på cirka 56 x 18 meter. Hver av de sju kaiplassene får kapasitet på 4 MVA., med mulighet for dobling ved sammenslåing av uttak.