Under Ifoy Test Days blir alle kandidatene grundig undersøkt av både eksperter og jurymedlemmer. Her fra testoppsettet i 2020 i Hannover.
Under Ifoy Test Days blir alle kandidatene grundig undersøkt av både eksperter og jurymedlemmer. Her fra testoppsettet i 2020 i Hannover.

Sjekk årets internasjonale lagertrender

Alt fra kubelagringssystemer til rengjøringsroboter for lageret, er kandidater til årets Ifoy-priser.

Publisert

IFOY

International Forklift of the Year (IFOY) ble etablert i 2012 på initiativ for CeMAT-arrangør Deutsche Messe og den tyske bransjeorganisasjonen VDMA med det formål å fremme innovasjon blant produsentene.

En jury bestående av 25 bransjejournalister fra 18 land kårer vinnerne. Redaktør i Moderne Transport, Øyvind Ludt, er Norges representant i juryen.

Den internasjonale konkurransen baserer seg på aktiv deltagelse, det vil si at enhver produsent aktivt kan melde inn egne produkter i de ulike priskategoriene. Gyldige kandidater fremlegges så for juryen som velger ut hvilke trucker som blir nominert og dermed blir valgt ut til testing.

Ifoy (International Intralogistics and forklift of the year) anses som den viktigste prisen innen internlogistikk i verden, og deles ut årlig i ulike kategorier. Denne uken ble det klart hvem som er kandidater til årets priser.

I år er totalt 25 produkter fra 23 ulike produsenter plukket ut fra en søknadsbunke på rundt 40 produkter. De 25 produktene fordeler seg på sju ulike kategorier, nemlig høytløftende lagertruck, lavtløftende lagertruck, AGV/AMR, roboter, programvare, årets spesialkategori og startups.

Alle de 25 produktene vil gjennomgå grundige undersøkelser, som kulminerer med Ifoy Test Days i Dortmund i slutten av mars. Der vil eksperter og Ifoy-juryen få teste produktene som lar seg teste. Juryen består av 23 fagjournalister fra hele verden. Moderne Transports redaktør Øyvind Ludt er Norges og Skandinavias eneste representant i juryen. Vinnerne vil offentliggjøres i sommer.

Her er årets kandidater

Høytløftende lagertruck

Combilift Aisle-Master OP
Combilift Aisle-Master OP

Combilift Aisle-Master OP: Trucken fra den irske produsenten har en løftehøyde på 12,1 meter og en lastekapasitet på to tonn. Trucken kombinerer fordelene med en smalgangstruck med fordelene fra en ordreplukker. Med rammestyring har den svært god svingradius, og kan manøvrere rundt i trange lagre.

Crown SP1500
Crown SP1500

Crown SP1500: Denne trucken er ennå ikke offisielt lansert. Det er en helt redesignet ordreplukker med en rekkevidde oppover til 11,2 meter og lastekapasitet på 1,25 tonn. Den er utformet for å optimalisere sikt, ytelse og hastighet.

Still PXV
Still PXV

Still PXV: Dette er en høytløftende ordreplukker som gjør det mulig å nå varer på 14,5 meters høyde og har en løftekapasitet på 1,5 tonn. Takket være mange sikkerhets- og bekvemmelighetsløsninger kan plukkeren enkelt plukke både i brede og smale reolganger, takket være sin kompakte størrelse.

Lavtløftende lagertruck

Still EHX 16: Dette er en ny liten ledetruck fra Still, med lastkapasitet på 1,6 tonn. Den vil være nyttig både bak i en lastebil og på last mile-leveranser. Truckens unike «selling point» er en nyutviklet ledehendel med integrert skjerm for lettere og mer intuitiv styring. Integrert litiumbatteri gjør også trucken svært kompakt.

Still EHX 16
Still EHX 16

Raymond 8910 Rider Pallet Truck: Amerikansk Raymond er tilbake i Ifoy med denne palletrucken med en kapasitet på 3,63 tonn. Den er utformet med tanke på energieffektivitet og kan bli tilpasset en rekke bruksområder, blant annet kjølelager, kaiområder eller lengre turer.

Raymond 8910 Rider Pallet Truck
Raymond 8910 Rider Pallet Truck

AGV/AMR

AGILOX ODM
AGILOX ODM

AGILOX ODM: ODM står for «omnidirectional dolly mover», og er en smart liten sak som kan frakte gods opptil 300 kg. Den trenger ingen ekstern infrastruktur for navigasjon. Å komme i gang med den første AGV-en tar ifølge produsenten kun 12 timer, og ytterligere kjøretøy tar kun 15 minutter før de begynner å utføre jobben.

AMR IL 1200
AMR IL 1200

AMR IL 1200: Denne AMR-en fra Continental Automotive Technologies er laget for å frakte tunge paller på lagre eller i produksjonsmiljøer. Den kan frakte paller på opptil 1,2 tonn i en fart på to meter per sekund.

F4-1000C Forklift Mobile Robot
F4-1000C Forklift Mobile Robot

F4-1000C Forklift Mobile Robot: Denne kinesiske maskinen fra HIKROBOT er laget for å være et alternativ til konvensjonelle gaffeltrucker, og har en lastekapasitet på opptil ett tonn. Med svært nøyaktig posisjonering passer den godt i trange produksjonsmiljøer.

Automatic Trolley AT100.
Automatic Trolley AT100.

Automatic Trolley AT100: Kategoriens andre kinesiske kandidat, denne gangen fra Youibot Robotics. Systemet beskrives som en intuitiv kombinasjon av en AMR og en plukkvogn for last opptil 100 kg, og kan kjøre 1,5 meter per sekund. Systemet er utviklet for sorterings- og plukkoppgaver i eksisterende lagre.

Roboter

Jungheinrich PowerCube: Jungheinrichs kubelagrinssystem var den store snakkisen på fjorårets LogiMat-messe. Den er en slags opp ned AutoStore, der kasser hentes ut fra kuben fra undersiden. Hver kasse kan holde 50 kg, og kassene kan stables i høyder opptil 12 meter, noe som gir svært god plassutnyttelse.

Power Cube
Power Cube

Airrob containerhandling robotic system: Kinesiske Liabao Robotics har leget dette systemet der roboter «klatrer» opp i hyllene og lagrer, plukker, sorterer og flytter plastbokser med vekt på opptil 35 kg. Den kostnadseffektive løsningen er spesielt tilpasset små microfullfilment sentre eller lagre ved en produksjonslinje.

Airrob
Airrob

Volume DIVE: Volume Lagersysteme har laget et sofistikert robotbasert lagrings- og plukksystem for høyder opptil 14 meter. Det ligner veldig på et AutoStore-system med forskjellen at robotene også opererer i ulike etasjer nede i gridet av kasser, og ikke bare på toppen. Systemet selges inn som en løsning både for netthandel og også som et alternativ til energikrevende miniload-systemer.

Volume DIVE
Volume DIVE

Programvare

FFZ-KPI: Dette står Indusrial Truck Performance Indicator, og er utviklet av Mobile Easykey. Programvaren måler effektiviteten til en flåte av trucker eller andre systemer med ett enkelt oversiktlig «speedometer»

FFZ-KPI
FFZ-KPI

ARCOS: Østerrikske DS Automation gjør med ARCOS det mulig for ulike enheter å operere som AGV-er eller AMR-er. Med hjelp av såkalt «planlagt autonomi» skal fordelene med begge de to autonome løsningene kunne kombineres. Brukerne kan benytte seg av autonome funksjoner på spesifikke områder der de har fordeler, og fjerne autonomien der det er en ulempe.

ARCOS.
ARCOS.

Warehouse Execution System: IdentPro lover opptil 30 prosent bedre produktivitet med dette systemet. Det benytter IoT-sensorer til å gjøre alle lagerprosesser synlig i sanntid i en digital tvilling. Systemet gjør det mulig å fininnstille samarbeid mellom autonome og manuelle trucker samt gi gode ordre til alle kjøretøyene.

Warehouse Execution System.
Warehouse Execution System.

Årets spesialkategori

Light Tags: Ifølge produsenten NIMMSTA er dette en ny tilnærming til pick-by-light som kan oppnå effektivisering på 80 prosent uten noen stor integrasjonsprosess. Systemets intelligens ligger i en smartklokke som lagerarbeideren bruker. Lys på reolen og på klokken lyser opp i samme farge og mønster for å forklare arbeideren hva hen skal gjøre.

Light Tags
Light Tags

K900: Dette er en rengjøringsrobot fra sveitsiske Kemaro, som hevder at det er mulig å spare 70 prosent av rengjøringskostnadene på lageret. Ved hjelp av 3D sensorer og Lidar navigerer og kan håndtere tøff og vanskelig industrielt skitt.

K900
K900

addedVIEW: Dette er truckprodusenten Jungheinrichs løsning for å overføre informasjon fra lageret via et kamera på trucken til ethvert WMS-system. Kameraet, med full HD-oppløsning, oppdager om rett strekkode befinner seg foran gaflene, og føreren kan scanne med et tastetruck på trucken, slik at tradisjonelle håndscannere ikke trengs.

addedVIEW
addedVIEW

Startups

1MRobotics: Et mini fulfilment center for last mile-løsninger for omnichannel-detaljister. Modulære smålagre leveres i standard containere, og forretningsmodellen er basert på å ta betaling for bruk.

1MRRobotics
1MRRobotics

ff Fördersysteme: Hevder å løse et allestedsnærværende lagerproblem med patentert 3D transportbånd. Transportbånde kan tilpasse seg rommet og ikke motsatt. Uansett om det er svinger, ramper, heiser eller hellinger, kan problemet løses med ett system.

ff Fördersysteme
ff Fördersysteme

Sereact: Selskapet lover en ROI på bare seks måneder med sin AI-program for autonome plukkroboter. Plukkprosesser som allerede er blitt trent på i simuleringer kan overføres til nye ukjente scenarioer og integreres i eksisterende WMS-er på én dag uten tidkrevende programmering.

Sereact
Sereact

Sentics: Sentics leverer et sanntidslokaliseringssystem basert på kunstig intelligens kalt ORTLS. Sensorer oppdager og lokaliserer gjenstander som trucker, folk eller maskiner og gjør informasjonen tilgjengelig for lagersjefen og for autonome kjøretøy.

Sentics
Sentics

ComputerMyoGraphie: Dette er et verktøy levert av Predimo som skal evaluere arbeidsplassen med tanke på ergonomi og prosesseffektivitet. Med hjelp av skybasert programvare og 17 IoT-sensorer skapes en digital menneskelig tvilling, som kan brukes til å visualisere hvordan muskler og ledd faktisk påvirkes på jobben.

ComputerMyoGraphie
ComputerMyoGraphie

Loady: Dette er en SaaS-løsning fra Chamovator, som standardiserer krav for lasting og lossing på industri- og lagerområder.

Loady
Loady

SoftExo Lift: Dette er et svært lett eksoskjellett som støtter bein- og ryggmuskler i løfteprosesser og gjør dem opptil 21 prosent lettere, samt at det bidrar til en god kroppsholdning og reduserer ergonomisk slitasje.

SoftExoLift
SoftExoLift
Powered by Labrador CMS