MILEPEL: Nå kastes sikkerhetssjåføren ut fra hytta hos Brønnøy Kalk. Den 5 kilometer lange transporten vil foregå helt autonomt.

Nå kjører lastebilene til Brønnøy Kalk også uten backup-sjåfører

SELVKJØRENDE: Etter lengre tid med en sikkerhetssjåfør i hytta under selvkjøring, kjører nå de autonome Volvo-ene til Brønnøy Kalk helt uten mennesker om bord.

Publisert

 Volvo Autonomous Solutions (V.A.S.) har oppnådd en ny milepæl med fjerning av sikkerhetssjåføren under transporten i Brønnøy Kalk-gruven i Velfjord.

TUNNELLER: Selv gjennom de trange og mørke tunellene går bilene uten sjåfør i hytta.
REALITET: Nils Jaeger i Volvo Autonomous Solutions kan endelig fullføre visjonen om full autonom transport.

Den autonome transportløsningen består av syv helt autonome Volvo FH-lastebiler og V.A.S.s egenutviklede virtuelle sjåfør. Lastebilene opererer under utfordrende forhold blant annet i bratte bakker, utfordrende værforhold lange tunnel-strekninger hvor de frakter kalkstein fra gruven til knuseren.

– En langvarig visjon er nå en realitet. Å fjerne sikkerhetssjåføren under noen av verdens mest utfordrende forhold er et stort skritt for transport industrien, sier Nils Jaeger, Present i Volvo Autonomous Solutions.

Denne milepælen baner vei for en tryggere og mer effektiv fremtid for gruve- og bergverksindustrien.

– Dette er et stort skritt fremover for oss, sier Raymond Langfjord, administrerende direktør i Brønnøy Kalk. 

– Vi innførte autonome lastebiler av flere grunner – sikkerhet, effektivitet og fleksibilitet. Med fjerningen av sjåføren kan vi nå virkelig utnytte disse fordelene og øke konkurranseevnen vår.

Reduserer kompleksiteten

Løsningen hos Brønnøy Kalk har vært under utvikling siden 2018, og er ikke bare et gjennombrudd innen teknologi, men skaper også spennende nye forretningsmodeller. Brønnøy Kalk kjøper ikke en lastebil, eller maskin, men V. A. S utfører et komplett autonomt transportoppdrag.

STORT SKRITT: Brønnøy Kalk innførte autonome lastebiler blant annet for å bedre sikkerheten og effektiviteten, sier Raymond Langfjord, administrerende direktør i Brønnøy Kalk

– Selv om autonomi gir gode fordeler for industrien, kan det være en skremmende utfordring for mange kunder å inkorporere ny teknologi i eksisterende operasjoner. Ved å tilby en komplett løsning som omfatter alt fra programvare til nettstedinfrastruktur til opplæring og drift, er vi i stand til å redusere kompleksiteten for kunder som Brønnøy Kalk og gjøre dem i stand til å være en del av den autonome fremtiden, sier Sven-Erik Gustafsson, leder for Løsninger, gruvedrift og steinbrudd hos V.A.S.

Brønnøy Kalk-prosjektet

• Løsningen inkluderer syv Volvo FH lastebiler, V.A.S. egenutviklet virtuelle sjåfør for trange områder, infrastruktur, opplæring samt et omfattende reparasjons- og vedlikeholdsprogram.

• Lastebilene brukes til å frakte kalkstein mellom gruven og pukkverket, en fem kilometer lang strekning med både tunneler og anleggsveier. Hjullasterføreren bruker en touchskjerm i hjullasteren for å kalle opp lastebilene for lasting og administrere operasjonen.

SYV: De syv bilene hos Brønnøy Kalk vil i fremtiden gå helt autonomt.
Powered by Labrador CMS