Ofotbanen stengt ut januar etter togavsporingen i desember:
Trond Davidsen, viseadministrerende direktør i Sjømat Norge, mener tiden er overmoden for å investere i dobbeltsporet jernbane på Ofotbanen.
Foto: Sjømat Norge
Sjømat Norge: - Må få på plass dobbeltspor på Ofotbanen
- Togavsporingen viser hvor sårbart det er med enkeltsporet jernbane på Ofotbanen.
Ordene tilhører Trond Davidsen,
viseadministrerende direktør i Sjømat Norge. Organisasjonen er en del av NHO-familien
og jobber for rammevilkårene for norske sjømatbedrifter.
Davidsen fryktet det verste etter den
dramatiske togavsporingen ved Vassijaure, på svensk side av Ofotbanen mellom
Narvik og Kiruna 17. desember. Men situasjonen har, til tross for at det drar
ut i tid, gått bedre enn han fryktet. Veitransportørene har lagt seg i selen og
fått fraktet sjømaten med bil til Kiruna.
- Det er fordyrende for medlemmene
våre, og bidrar til noe lengre ledetid, men transportkorridoren ned til Alnabru
og videre til kontinentet holdes i det minste åpen. Men lastebiltransport er
krevende, det har vært stengt flere ganger i vinter over Bjørnfjell på grunn av
værutfordringer. Og for alle trafikanters sikkerhet ønsker vi å frakte mest
mulig gods på bane fremfor smale veier, sier han.
250.000 tonn
sjømat i året på tog
Han peker på at det hvert år går 250.000 tonn sjømat på
banestrekningen sydover mot Oslo, det vil si at det i de rundt seks ukene man
regner med at banestrekningen er stengt (frem til cirka 1. februar) vil bli
fraktet rundt 30.000 tonn sjømat med lastebil over Bjørnfjell og Riksgrensen
for omlasting til tog i Kiruna.
- Når
situasjonen først ble som den ble, er det en fordel at vinterfisket ikke er
skikkelig i gang enda. Det er jo litt sesongbetont, og noen år pleier
skreifisket allerede å være godt i gang på denne tiden. At man har fått noen
ukers utsettelse er sånn sett en fordel. I februar og mars, når det er mest
aktivitet, skal banen være åpen for trafikk igjen, sier Davidsen.
Ønsker dobbeltspor
I
forbindelse med stengingen har Logistikk Inside vært i kontakt med flere
bedrifter og organisasjoner, og de er samstemte i at det er tvingende nødvendig
å prioritere utbedringer av den viktige jernbanestrekningen til Narvik, via
Sverige. Sjømat Norge har i flere år stått på barrikadene for krysningsspor og
dobbeltspor på den viktige transportåren. Togavsporingen i desember var ikke
den første på strekningen. Å få økt kapasitet i normalsituasjon og å få økt
robusthet ved skader på ett spor, er gode argumenter for å etterkomme de
forholdsvis klare og samstemte ønskene fra næringslivet i regionen.
- Vi
var i vårt høringssvar i forbindelse
med konseptutvalgutredning for transportløsninger i Nord-Norge klare på at det
ikke er en ny Nord-Norgebane og forlengelse av Nordlandsbanen fra Bodø til
Tromsø som er vårt behov, selv om mange utenfor bransjen vår bruker
sjømatnæringen som et viktig argument for å få bygget ny jernbane. Vi mener
samferdselsmidler i Nord-Norge for næringslivet, og ikke minst for våre
medlemmer, vil komme bedre til sin rett om man prioriterer å bruke midlene
annerledes. For eksempel på bedre veiforbindelser og ikke minst på dobbeltspor
på Ofotbanen. Det må naturligvis skje i dialog og samarbeid med svenske
samferdselsmyndigheter på svensk side for å høste de fulle effektene for
næringslivet. Allerede i dag er kapasiteten på Ofotbanen nesten sprengt, og vi
vet at banestrekningen er viktig for flere ulike deler av næringslivet, enten
det er snakk om dagligvarer og andre handelsvarer nordover fra Oslo, for
sjømattransport sydover eller for den omfattende mineraltransporten. LKAB er jo
storforbruker av Ofotbanen, men det er også flere andre i mineralnæringen som
viser interesse for denne strekningen, påpeker Davidsen.
Militær beredskap i nordområdene
Som
mange andre peker han også på banestrekningens nye aktualitet utifra et
beredskapsperspektiv, ikke bare for kommersiell handel, men også som et ledd i
Norges og NATOs forsvarsevne.
- Det
geopolitiske bildet har endret seg de siste par årene, og nå er Finland tatt
opp som NATO-medlem, mens Sverige trolig står for tur om ikke lenge. Det
styrker behovet for en mer moderne og robust banestrekning, understreker han.