Skal sette rekruttering på agendaen Fremtidens kompetansebehov og rekruttering til bransjen, er noen av utfordringene innlederne Are Kjensli, adm. direktør i NHO Logistikk og Transport, Geir Mo i NLF og Kirsten Steenberg fra Schenker skal ta for seg.
NLF-årsmøtet: - Vi trenger mer kontrollvirksomhet! - Det viktigste for NLF å jobbe med framover, er at norske myndigheter øker kontrollen og ikke minst digitaliserer den.
NLF: Ikke til å tro! – Enovas beslutning om å fase ut støtten til investering i biogass lastebiler og elektriske varebiler er komplett uforståelig, tordner Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund.
NLF takker Stortinget for å stoppe "radbrekking av rekrutteringen" – Det er betryggende at vi har partier på Stortinget som ikke lar det gå prestisje i sakene, men som lytter og er i stand til å snu i tide, sier NLF-direktør, Geir A. Mo.
Regjeringens innspillskonferanse til kommende NTP: NLF: - Det handler om politisk vilje, ikke ressurser Geir A. Mo understreket i sitt innlegg viktigheten av å legge til rette for næringslivets transporter på veien, til å fokusere på vedlikehold og at yrkessjåførene har krav på en høyere HMS-standard enn det som er tilfellet i dag.
NLF slår tilbake mot NAF: NLF: – Matvarene på vei til butikken kan ikke ha hjemmekontor NAFs anmodning om at transportselskapene skal la vogntogene stå når snøkaoset herjer møter liten forståelse hos Norges Lastebileier-Forbund.
"DET GRØNNE SKIFTET": INVESTERER I 140 EL-LADESTASJONER OG 13 HYDROGEN-STASJONER: - Se til Sverige! Svenske myndigheter har satt av 1,4 milliarder kroner til etablering av 140 el-ladestasjoner for godstransportnæringen og 13 fyllestasjoner for hydrogen.
Innsikt: Geir A. Mo Å spare seg til fant Tidlig på morgenen mandag den 15. august kollapset Tretten-bro i Gudbrandsdalen. Det var kun flaks som gjorde at ingen liv gikk tapt.
Innsikt: Geir A. Mo Stortinget må ta ansvar Regjeringen har i lang tid vist en manglende handlekraft i møte med transportnæringens utfordringer som følge av krigen i Ukraina. Deler av norsk transportnæring er nå i en alvorlig likviditetskrise som følge av de galopperende dieselprisene. At regjeringen ikke har funnet rom for et eneste målrettet tiltak for næringen i denne situasjonen er rett og slett uhørt. Når de ikke lytter til næringslivet, må Stortinget ta ansvar.
NLF-sjef Geir A. Mo advarer mot budbilbransjen: – En cowboy-bransje – I dag er det ingen krav. I dag kan hvem som helst, så lenge de har førerkort klasse B, skaffe seg en varebil og begynne å kjøre.