ELEKTRISKE LASTEBILER: De aller fleste nullutslipps lastebilene som får støtte er batterielektriske. PA Entreprenør har kjørt batterielektrisk lenge. Illustrasjonsfoto.
Foto: Klaus Eriksen
Så mange har fått støtte i år
Enova opplyser hvor mange tunge nullutslippskjøretøy som har fått støtte så langt i år. Og det er ikke for sent å søke.
Tildelinger hittil i år på støtteprogrammet
Runde 1, søknadsfrist 15.april: 108 kjøretøy
Runde 2, søknadsfrist 16.mai: 97 kjøretøy
Runde 3, søknadsfrist 14.juni: 96 kjøretøy
Runde 4, søknadsfrist 15.august: 109 kjøretøy
Runde 5, søknadsfrist 16.september: 53 kjøretøy
Runde 6, søknadsfrist 15.oktober: 52 kjøretøy
Det gjenstår to søknadsfrister i 2024
Runde 7, søknadsfrist 15. november
Runde 8, søknadsfrist 16. desember
Total har Enova nå innvilget støtte til 515 tunge
nullutslippskjøretøy på totalt seks runder med tildelinger. Disse har vart fra
15. april til 15. oktober. Ytterligere to runder gjenstår i år, med fristene
15. november og 16. desember.
Enova melder at mange av bilene det er gitt støtte til vil
være å se på veien neste år, og at dette vil gi betydelige utslippskutt.
I den sjette og foreløpig siste tildelingen i år, ble det
gitt støtte til 52 tunge nullutslippskjøretøy. Nedgangen fra tidligere runder
skyldes i hovedsak færre søknader.
Totalt har Enova støttet mange nullutslippskjøretøy i 2023
og 2024. Mange av disse er i bestilling hos kjøretøyleverandørene.
- Dette betyr at disse kommer inn på salgsstatistikken først
i 2025. Vi tror at det kommende året det vil bli et godt år for tunge
elektriske kjøretøy, både som følge av rask teknologisk utvikling med lengre
rekkevidde, men også fordi mange av ladestasjonene som Enova har støttet snart
vil åpne over store deler av landet, sier Arnt-Gunnar Lium som er senior
rådgiver hos Enova.