E18 Vestkorridoren utsettes som følge av kostnadsøkning. Bildet er fra E18 ved Høvik i Bærum i 2017.

Ny europavei-nedtur

Kort tid etter at E6-utbyggingen ved Lillehammer stoppet opp, kommer nyheten om at høye kostnader utsetter E18 Vestkorridoren.

Publisert Sist oppdatert

Rett før jul slo nyheten om at E6-utbyggingen forbi Lillehammer utsettes på ubestemt tid. Dette til stor frustrasjon for mange transportselskaper som hadde sett frem til bedre veiforbindelse mellom Østlandet og Trøndelag.

Nå får veitransortørene er ny nedtur, når den etterlengtede utbedringen av E18 Vestkorridoren skyves ut i det blå.

I mars 2022 la Statens vegvesen frem sin anbefaling til valgt hovedveikonsept for prosjektet E18 Ramstadsletta-Nesbru, som er etappe to på E18 Vestkorridoren.

Prosjektet planlegges ut fra en vedtatt ramme på 12.2 milliarder (2021-)kroner. Et nytt kostnadsanslag gjennomført av Statens vegvesen viser imidlertid at prosjektkostnadene har steget betydelig.

Kraftig økning i anslåtte prosjektkostnader

Det nye underveis-kostnadsanslaget for E18 Ramstadsletta-Nesbru som ble gjennomført i november 2022 viser en kostnadsøkning på rundt tre milliarder kroner sammenlignet mot tidligere anslag fra november 2021.

Det er flere grunner til de økte prosjektkostnadene. Økte enhetspriser i markedet, underestimerte byggherrekostnader og for lav usikkerhetsavsetning i tidligere kostnadsanslag er noen av de viktigste punktene.

Reduserte planmidler i 2023

Statens vegvesen har i tillegg fått redusert budsjett til planlegging i 2023.

Det innebærer at også prosjektet E18 Ramstadsletta-Nesbru må klare seg med mindre planmidler i inneværende år en tidligere beregnet.

- Må bruke mer tid

- Statens vegvesen ønsker ikke å fremme en reguleringsplan for et prosjektkonsept som ligger over den vedtatte rammen. Vi jobber fortsatt ut fra konsept B, som er det valgte konseptet, men den store økningen i kostnader sammen med reduserte planmidler gjør at vi må bruke noe mer tid på å kvalitetssikre kostnadsanslaget og jobbe med kostnadsoptimalisering. Det betyr at prosjektets fremdrift må forlenges. Nøyaktig konsekvens har vi enda ikke helt oversikt over, men det må vi komme tilbake til, sier prosjektsjef Tom Hedalen i en kommentar.

Statens vegvesen anbefaler å bruke mer tid til å gjennomgå prosjektet på nytt for å få kostnadene ned.

Samarbeid om optimalisering og tilleggsfinansiering

Statens vegvesen vil samarbeide tett med kommunene Bærum og Asker, og med Viken fylkeskommune i arbeidet med for optimalisering av prosjektet og eventuelt sikre tilleggsfinansiering.

Endringene medfører også utsettelse av behandlingen av det felles planprogrammet for Sandvika sjøfront og nytt lokalveisystem.

Powered by Labrador CMS