Logistikkdirektør Jan Eilef Tomasi Engen ved Lemans 3PL-lager i Vestby, som har fått en real kapasitetsøkning etter en større lagerutvidelse.

Leman: I mål med lagerutvidelsen i Vestby

VESTBY: 3PL-lageret til Leman på Stormåsan sto klart i 2018. Nå har lageret vokst ytterligere.

Publisert Sist oppdatert

Leman

  • Dansk logistikk- og transportkonsern som ble grunnlagt i København i 1900 av Paul Lehmann.
  • Selskapet skiftet navn til Leman i 1973.
  • Har cirka 750 medarbeidere fordelt på 29 avdelingskontorer i åtte land.
  • Selskapet har drøyt 50 ansatte i Norge, fordelt på Vestby, Drammen og Gardermoen.
  • Selskapet har en bred portefølje av tjenester innen både veifrakt, sjøfrakt og luftfrakt, samt pharma (ikke i Norge) og lagerhold/3PL-tjenester.

Logistikk Inside møter «hotellsjef» Jan Eilef Tomasi Engen, logistikkdirektør i Leman og sjef for det danske logistikkselskapets 3PL-lager i Vestby.

Den siste måneden har reolleverandøren skrudd fast reoler på høygir, og denne uken er den nye lagerutvidelsen formelt i mål. Nå står lagerhotellet klart til å ta imot nye «hotellgjester».

Fast moving consumer-goods

Innen 3PL-markedet har Leman tradisjonelt satset mest på «fast moving consumer-goods»-segmentet. På godt norsk høyvolum-varer innen forbrukersegmentet.

- Det er der vi hadde flest kunder i starten, og der vi har bygget oss opp et godt rykte og mest kompetanse. Vi er beredt til å ta nye markedsandeler i dette segmentet, men kan også se for oss å gå inn i helt andre segmenter. Blant de drøyt 20 kundene vi utfører 3PL-tjenester for her i Vestby er det også noen som tilhører andre kategorier, forteller Engen mens han viser oss rundt i den nye lagerhallen.

37.000 kvadratmeter

På Stormåsan i Vestby kan Leman nå tilby moderne lagerfasiliteter fordelt på tre lagerhaller. Totalt er det snakk om 37.000 kvadratmeter, fordelt på 28.000 kvadratmeter tradisjonelt lager og 8000 kvadratmeter mesanin-lager. I tillegg kommer arealer til personalrom, kantine, etc.

Etter lagerutvidelsen er det mange lagerhyller som skal fylles opp.

Som de fleste øvrige lagerkolossene som ligger som perler på ei snor i den stadig voksende næringsparken i Vestby, er det flotte lokaler som blir vist frem.

For Leman var det i sin tid viktig å få mer tilpassede lokaler enn det som var i det gamle lageret i Moss. At valget falt på Vestby har de ikke angret på, forteller Engen.

3PL-avdelingen samlokaliserte med veifrakt-divisjonen da bygget sto innflyttingsklart sommeren 2018.

- Jeg var ikke med da, og kjenner dermed kun «nye» Leman. Men her trives vi bra. Det ligger tett inntil E6. I tillegg har flere av kundene våre veldig kort vei til flere av sine kunder, sier han.

- Som disse, sier Engen og peker på nøtter og andre godsaker fra Brynild. Grossisten Asko, en av de største kundene, holder til bare et par stenkast unna.

En del av varene logistikkdirektør Jan Eilef Tomasi Engen håndterer har svært kort vei til mottageren. Asko ligger bare et langt stenkast unna.

- Eller Nille, som holder til rett over veien. De har brukt oss for å ta unna noen topper i høysesong. Å ha en del av lageret sitt «hos naboen» kan ha sine fordeler, smiler han.

Lageret er koblet opp mot Astro WMS, en løsning som kan integreres mot kundenes egne WMS-systemer.

- Har man satt bort 100 paller er det fort gjort at det går «i glemmeboka». Så vi anbefaler jo kundene å integrere WMS sånn at de har full oversikt over hva de sitter på av varer til enhver tid, sier han.

Ingen automasjon

Leman-lageret er et helt tradisjonelt tørrlager med snaut 12 meters takhøyde. Det er rent, ryddig og romslig - og uten noe tegn til automasjon.

- Ja, det er bevisst. Den varemiksen vi har gjør at det foreløpig ikke er strengt nødvendig å automatisere. AutoStore og andre automatiserte systemer har sine klare fordeler i en del tilfeller, men det er også teknologi som koster en del. Og skal man investere i kostbar automasjon må man også sikre seg lange kundeavtaler som sikkerhet for investeringen. Vi opererer per nå i B2B-markedet. Det er også en del av forklaringen. Hadde vi hatt mye B2C med plukk til sluttkunde, ville det nok vært mer aktuelt med for eksempel et AutoStore-anlegg. Plukk-kostnadene kan være i overkant høye for kunder som ikke automatiserer, bemerker han.

- Skulle vi automatisert ville det nok først og fremst vært snakk om litt lavere terskel på investeringen, som en lagerautomat for å spare en del areal og utnytte høyden under taker fullt ut. Men som sagt, det ligger i så fall litt frem i tid. Nå må vi fylle det vi har her, smiler han.

3PL-kan redusere økonomisk risiko

- Hvordan ser du på dagens 3PL-marked?

- Det er en del usikkerhet i næringslivet, og det påvirker segmentene litt forskjellig. For vår del, som er såpass tett knyttet til forbrukermarkedet (fast moving consumer goods), har vi merket at omløpshastigheten er noe redusert sammenlignet med for et år siden. Men sånn generelt tenker jeg jo at 3PL-segmentet er en ganske bra bransje å jobbe i innen logistikksegmentet fremover. I en tid der vareeiere ønsker å kutte i investeringer, redusere kapitalbindingen og å sikre seg fleksibilitet i et stadig skiftende marked, er 3PL gjerne et gunstig alternativ, påpeker Engen.

Støtte for startups og tar unna topper for de store

- Jeg ser jo at 3PL-tjenester fyller en veldig viktig funksjon for vareeiere i ulike faser. Personlig syns jeg jo det har vært moro å se små startup-selskaper som kanskje startet med 2-3 paller, vokser seg større og et par år senere har 200-300 paller. Det er veldig givende å være del av. For mange slike selskaper er 3PL-aktører som oss helt avgjørende for at de skal lykkes. Når man holder på i det små er det viktig å ha fokus på kjerneoppgavene i virksomheten, og da vil det ofte være riktig å koble seg opp mot en 3PL-aktør. Ikke minst for å holde investeringer og kostnadsnivået nede. Å ansette folk på lager og å leie lokaler og investere i lagerutstyr er gjerne ikke det man ønsker å binde opp kapital på da, sier han.

Engen påpeker likevel at 3PL-aktører også ofte er et godt supplement for større vareeiere som også har investert mye i å drifte lager selv. Aktører som nevnte Nille, eller hans gamle arbeidsgiver Europris.

- Det finnes mange situasjoner der en løsningsorientert 3PL-leverandør kan bistå også litt større vareeiere. Å kunne ta unna en del av godset i forbindelse med høysesong, er ganske vanlig. Også det å håndtere overskytende gods. Om ikke alle sesongvarene til sommer, påske eller jul ble solgt, kan varene mellomlagres hos en 3PL-er i påvente av neste sesong. Det vil ofte være mer fornuftig enn at vareeieren selger varene med store tap om de ikke blir solgt i høysesong, påpeker Engen.

- Og Leman, hva er deres styrke? Hvorfor velge dere istedenfor en konkurrent nedi veien?

- Jeg tenker at vi og andre har gode løsninger som passer ulike typer kunder. Jeg kan kun snakke for oss i Leman, og jeg tenker at det som kjennetegner oss er at vi er en god allrounder. Vi er rett og slett gode på det som har med supply chain å gjøre, enten det er å hente gods, fortolle, stå for lagerhold, ha ekspressforsendelser eller å tilby diverse VAS-tjenester (value added services), enten det er merking, ompakking, display eller andre ekstratjenester. Det blir fort mye skryt, når du spør sånn og «selgeren» i meg spretter frem. Men jeg mistenker jo at andre 3PL-selskaper også ville svart noe lignende, smiler logistikkdirektøren.

Mens vi rusler rundt mellom reolene viser Engen hvordan lageret er strukturert.

- Vi deler kundene inn i egne soner. Fordelen med det er at feilplukk på tvers av kunder i praksis er umulig. Lageret blir også forholdsvis oversiktlig når man har alt fra en kunde i noen få soner, sier han.

Og nevner uoppfordret utfordringene som kan oppstå:

- En utfordring med å ha alt i egne soner kan være at det kan bli trangt om vi skal plukke mye til samme kunde og har mange plukkere som opererer på et begrenset område. Men til nå har ikke det vært noe problem.

- I tillegg må vi kategorisere de ulike produktene i ulike kategorier i forhold til hva som hentes ut ofte og mindre hyppig. Men dette er jo standard prosedyre på de fleste velorganiserte lagre, smiler han.

Powered by Labrador CMS