Zalando inviterer konkurrentene inn i egen verdikjede

Zalando er en av Europas største nettbutikker for mote og logistikk har vært en suksessfaktor. Nå ønsker selskapet også å håndtere varene for andre europeiske konkurrenter og samarbeidspartnere via en felles e-handelsplattform som har fått navnet ZEOS.

Publisert Sist oppdatert

 Zalando har i løpet av de siste 15 årene investert tungt i teknologi og logistikk, nøkkelfaktorer bak selskapets suksess. Nå introduserer de operativsystemet ZEOS (kort for Zalando E-commerce Operating System) – et operativsystem for mote- og livsstilsindustrien i Europa. Dette vil muliggjøre håndtering av flerkanals salg fra én samlet plattform. 

Zalando pilottestet nylig en flerkanals logistikkløsning, som nå blir en del av ZEOS-merkevaren under navnet ZEOS Fulfillment. Dette systemet vil forenkle logistikken for merkevarer, hvor de kun trenger å sende varene sine til et av Zalandos 12 lagersteder. ZEOS vil deretter ta seg av resten, inkludert distribusjon gjennom et nettverk av over 40 fraktselskaper.

Dette betyr effektiv håndtering av ordre uavhengig av om kjøpet er gjort på Zalando, merkets egen nettbutikk eller andre europeiske salgsplattformer. Over 30 kjente merkevarer og forhandlere har allerede tatt systemet i bruk. Deriblant Pepe Jeans, Marks & Spencer og Kazar.

Dette partnerskapet har revolusjonert vår logistikkoperasjon og lagt grunnlaget for videre vekst.

Federica Miselli fra AWWG (Pepe Jeans London, Hackett og Façonnable

Med ZEOS Fulfillment utvider Zalando også sitt tilbud, og gjør det tilgjengelig for hele mote- og livsstilsindustrien. Målet er å gjøre ZEOS til e-handelssystemet for mote og livsstil i Europa.

Powered by Labrador CMS