Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Kronikk av Einar Øgrey Brandsdal:

Einar Øgrey Brandsdal, gründer og eier av blant annet Blivakker.no.

- Googles stille verdenskupp!

I denne kronikken tar nettbutikkgründer Einar Øygrey Brandsdal for seg Googles dominerende rolle i verdikjeden for nettbutikker.

Publisert

Om artikkelforfatteren:

  • Einar Øgrey Brandsdal er en norsk gründer og forretningsmann som blant annet grunnla nettbutikken Blivakker.no i 2007. 
  • Selskapet, som spesialiserer seg på kosmetikk, omsatte i fjor for 920 millioner kroner. 
  • Denne kommentaren ble først publisert av artikkelforfatteren på LinkedIn og republiseres i Logistikk Inside med tillatelse.

Google "eier" snart alle nettbutikkene i verden, ja du leste riktig, det vi ser utfolde seg akkurat nå er ikke bare en utvikling, det er et stille verdenskupp.

For bare fem til ti år siden var Google nettbutikkens beste venn, de åpnet portene til gratis trafikk, skrev du gode tekster sørget algoritmen for at du ble løftet opp på førstesiden helt uten kostnad, så kom muligheten til å kjøpe søkeord, et smart og effektivt verktøy, deretter fulgte Google Shopping med bilder pris og frakt, et paradis for annonsørene, alt virket som en suksesshistorie, men så snudde alt.

Dette er GAD:

  • GAD står for Google Automated Discounts
  • Det er et verktøy knyttet til Google Merchant Center/Google Shopping som lar nettbutikker sette opp et intervall for pris (minimum og maksimum), og så bruke algoritmer/”AI” for å automatisk fastsette tilbudspriser innenfor det intervallet, sendt ut via Google-annonsene.
  • Prisene som vises via GAD kan være lavere enn de vanlige nettbutikkprisene, men “tilbudsprisene” (GAD-priser) vises bare for kunder som kommer gjennom Google, ikke for de som går direkte til nettbutikken.

Fanget i Googles grep

For noen få år siden begynte tallene å skyte i været, 20 til 30 prosent av ordrene kom fra Google, så 40 prosent, på enkelte dager 50 prosent, nettbutikker begynte å innse at dette var galskap, vi var i ferd med å bli avhengige.

Så kom knockoutslaget, Google lanserte GAD (se faktaboks), et verktøy som effektivt utraderte prissammenligningstjenester, plutselig satt Google selv med makten til å diktere hvilke priser man kunne ta, samtidig som de krevde saftige provisjoner, nettbutikkene ble brikker i et spill de ikke lenger kontrollerte.

Tallene som sjokkerer

I går hos Blivakker kom 73,2 prosent av ordrene via Google annonser, legger vi til de 8,3 prosent som kom organisk er vi på 81,5 prosent, mer enn fire av fem ordre hadde sitt siste klikk hos Google. Fire av fem!

Det spiller nesten ingen rolle hvor vi markedsfører ellers, kundene ender alltid hos Google for å dobbeltsjekke prisene, selv når de først finner oss gjennom en bannerannonse eller en kampanje, veien går innom Google, og vipps Google stikker av med æren, og med provisjonen.

Googles skremmende opplæring

Google har trent opp kundene våre, de har lært folk å aldri handle uten å sjekke Google først, og med det har de tatt kontroll, ikke bare over kundereisen, men også over selve prissettingen. Dette er ikke lenger bare markedsføring, dette er et monopol i ferd med å sementere seg, Google bestemmer hvem som vinner, hvem som taper, og til hvilken pris.

Det store spørsmålet

Hvordan kan vi som nettbutikker bryte oss fri fra Googles jernhånd, hvordan kan man bygge en fremtid der man selv eier kundereisen, og ikke bare leier den av Google til en stadig høyere pris?

Har du noe på hjertet?

  • Logistikk Inside er opptatt av meningsmangfold og bransjestemmer som kan bidra til å gi våre lesere nye perspektiver. 
  • Vi inviterer deg til å sende inn kronikker, faginnlegg eller debattinnlegg! Enten du har innsikt i logistikkens fremtid, ønsker å diskutere bransjeutfordringer, eller har tanker om innovasjoner som vil påvirke vår sektor, vil vi gjerne høre fra deg!
  • Vennligst merk at vi ikke publiserer innlegg som fungerer som "salgsinnlegg" eller som aktivt promoterer enkeltprodukter eller enkeltbedrifter. Slike innlegg vil ikke bli vurdert for publisering. 

  • Send inn ditt bidrag og bli en del av diskusjonen som former fremtidens logistikk! 

  • Send til: tips@logistikkinside.no

Powered by Labrador CMS