Årsregnskap 2023:

Andreas Enger, CEO i Höegh Autoliners, har god grunn til å smile etter nok et rekordkvartal. Det norske RoRo-rederiet nær doblet overskuddet i 2023 sammenlignet med 2022.

Höegh Autoliners 2023: Rekordår med 6 milliarder kroner på bunnlinjen 

Höegh Autoliners leverte knallresultater i årets tre første kvartaler og skuffet heller ikke i årets siste. Det ga rekordår med 590 millioner dollar i resultat etter skatt, tilsvarende drøyt 6 milliarder norske kroner.

Publisert

Det norske RoRo-rederiet leverte på alle fronter da kvartalsrapporten for fjerde kvartal ble lagt frem torsdag morgen. Det medførte svært pene totaltall for 2023:

Driftsinntekter: 1446 millioner dollar (14,7 milliarder NOK), en økning på 176 millioner dollar fra 2022 (1272 millioner dollar).

EBITDA: 736 millioner dollar (7,5 milliarder NOK), en økning på 289 millioner dollar fra 2022 (447 millioner dollar).

Årsresultat etter skatt: 590 millioner dollar (6 milliarder NOK), en økning på 291 millioner dollar fra 2022 (299 millioner dollar).

Sterkt fraktmarked ga rekordkvartal i fjerde kvartal

Fjerde kvartal var for øvrig beste kvartalstall for Höegh Autoliners noensinne.

Jeg er glad for å kunne melde at Höegh Autoliners leverte nok en rekordhøy finansiell prestasjon for fjerde kvartal. Selskapet rapporterte bruttoinntekter på 382 millioner dollar, driftsresultat (EBITDA) på 199 millioner dollar og nettoresultat etter skatt på 197 millioner dollar.

Andreas Enger, CEO

Hovedårsaken til økningen i inntekter og EBITDA fra Q3 er rateøkningen selskapet har oppnådd i et sterk marked. Den gjennomsnittlige fraktraten økte med 6 prosent fra Q3, hovedsakelig på grunn av et fortsatt sterkt spotmarked samt omprising av kontrakter. Totalt transportert volum holdt seg stabilt på rundt 4 millioner CEU, tilsvarende tidligere kvartaler, melder selskapet. 

De gode tallene vil også komme aksjonærene til gode. 360 millioner dollar, drøyt 3,6 milliarder kroner vil dryppe over aksjonærene i mars. 

Du kan laste ned kvartalsrapporten for Q4-2023 her.

Vil ta inn Houthi-smell i økte fraktpriser

Som så mange andre rederier har Höegh droppet å seile via Rødehavet og Suezkanalen. Ifølge Enger vil rederiet jobbe systematisk for å kompensere for bortfallet av volum i 2024.

- Mens vi forventer en negativ påvirkning på fraktvolumene på grunn av lengre seilingstider, jobber vi systematisk for å kompensere for dette gjennom justering av fraktpriser og innføring av tilleggsavgifter, skriver han i kvartalsrapporten.

Utvider flåten

CEU

  • CEU står for Car Equivalent Unit og er et standardmål som brukes for RoRo-skip som frakter kjøretøy. 
  • 1 CEU tilsvarer en "standard personbil" i størrelse. 
  • Som basis for standardbilen benyttes målene til en 1996 Toyota Corona. 

På kapasitetssiden benyttet selskapet seg av det sterke markedet og solgte Höegh Bangkok, et 16 år gammelt 6500 CEU-fartøy (se faktaboks), for en pris på 63 millioner dollar. Fartøyet ble levert til den nye eieren ved utgangen av fjerde kvartal. Rederiet melder også at de benyttet en en kjøpsopsjon for Höegh Jacksonville, et 6500 CEU-fartøy bygget i 2014. Skipet blir overlevert til Höegh i april og vil operere i rederiets deepsea-nettverk. 

Rederiet har også helt nye og miljøvennlige skip i pipeline for levering senere i år. Ifølge kvartalsrapporten er viktige byggetrinn nådd langt tidligere enn den opprinnelige planen. De to første Aurora-klasse skipene forventes nå levert i juli og september 2024. 

"Leveringen av de nye skipene vil befeste Höegh Autoliners' ledende rolle i å redusere både vårt eget og kundenes karbonfotavtrykk. Dette ved å gi kunden muligheten til å transportere lasten sin på de nyeste og mest karbon-effektive bilskipene som noen gang er bygget", fastslår selskapet i kvartalsrapporten.

Powered by Labrador CMS