Hjalmar Wiik gleder seg til å ta i bruk det nye AutoStore-anlegget samt sorteringsanlegget i bakgrunnen. Det vil gi NBT helt nye muligheter innen pakkelevering og 3PL. Gulvet var ellers fylt av Ringnes' juleprodukter da vi var på besøk.

NBT rigger for bærekraftig vekst

KLØFTA: Nytt sorteringsanlegg med 200 nedløp og en AutoStore profilert i selskapets farger, gjør NBT klar til å vokse videre innen pakkedistribusjon og ta markedsandeler innen tredjepartslogistikk rettet mot B2B-markedet.

Publisert

I sommer har NBT, tidligere Norsk Bibliotektransport, flyttet administrasjonen til sitt nye anlegg i Dyrskueveien på Kløfta. Innen 1. november flytter produksjonen etter fra dagens anlegg på Frogner. I den nye storstua på 14.500 m² får NBT kraftig økt kapasitet.

– Vi bruker begrepet «Pakkefabrikken», sier Hjalmar Wiik, som er sjef for marked og forretningsutvikling i NBT.

Det nye sorteringsanlegget under oppføring. Ved ferdigstillelse blir anlegget to etasjer høyt, og vil ha 200 nedskyt. Anlegget kan sortere 6000 pakker i timen.

I løpet av en times prat på Kløfta, ymter han frempå om mange nyheter som kommer, men som han ikke heeelt kan fortelle om ennå.

– Vi er offensive og er ikke redde for å ta investeringer. Og det blir ikke kjedeligere fremover heller.

I 2022 omsatte NBT for rett under 120 millioner kroner. I år skal tallet opp på 180 millioner, noe som ser ut til å være mulig. Neste år skal 240 millioner kroner nås.

Det Wiik kan fortelle om er det nye anlegget. Frem til nå har den nasjonale pakkesentralen til NBT vært i Fjellboveien på Frogner. Men både sorterings- og lagringskapasiteten der er blitt for liten for NBTs vekst og ambisjoner.

I det nye lageret er en AutoStore med 18.000 kasser og 16 roboter nettopp fylt opp med kasser, og de ansatte får opplæring fra leverandøren Element Logic mens vi er på besøk. I tillegg blir den en del tradisjonelle reoler i lageret. Hjertet blir likevel det nye sorteringsanlegget fra franske Quadient. Kapasiteten øker fra dagens 2000 pakker til 6000 pakker i timen.

– Anlegget vil ha 200 nedløp, opp fra de 50 vi har på Frogner. Det blir et helt annet «dyr». Vi øker farten og kapasiteten kraftig, sier Wiik.

Etter planen skal produksjonen på Kløfta være i full drift fra 1. november, og da tømmes dagens anlegg på Frogner.

Styres av egen skyløsning

Element Logic, som har levert AutoStore-anlegget til NBT, var på plass og kurset de ansatte da Logistikk Inside var på besøk.

Med 200 nedløp blir pakkene også bedre sortert for den videre distribusjonen. Pakkene sorteres ferdig ned på bil, uansett hvor i landet pakkene skal. Det gir full kontroll på hver eneste sending og effektivt mottak og utkjøring fra alle NBTs terminaler i Norge. Dette bidrar også til å sikre at alle sendinger blir som avtalt med full sporing.

Sorteringen blir styrt av NBTs automatiserte ruteplanleggingsprogram, etter at NBT har satset på intern IT-kompetanse. NBT har lenge kjørt med et helautomatisk ruteplanleggingssystem, og har evnene til å tilpasse det for å utnytte materiellet sitt bedre og samtidig tilpasse til kundene. Den automatiserte ruteplanleggeren styrer hvordan pakkene skal sorteres.

AutoStoren-anlegget har 18.000 bins og 16 roboter, samt fire plukkstasjoner.

– Ruteplanleggeren dikterer pakkesorteringen. Det er tanken bak det er at vi skal få maksimal utnyttelse og produsere færrest mulig kilometer, sier Wiik, og fortsetter.

– Vi har gjort et stort IT-løft nå, og bygget en egen skyløsning, en sentral systemløsning for datafangst, prosessering og deling. Vi har tatt full kontroll på dataflyten selv. Det gjør vi først og fremst for å ha kontroll på all dataflyt. Samtidig gjør vi det enkelt for andre systemer, så som TA, ERP, WMS og andre å kommunisere med vår løsning. NBT tilbyr også en portal som er integrert med de vanligste TA-systemene. Kundene står også fritt til å benytte NBT sin egen portal når det passer best. Vi har tatt mål av oss til å bli en tech-leder i vår bransje, sier Wiik.

Kun elektriske kjøretøy

HELELEKTRISK: NBT har bare elektriske varebiler. Her daglig leder i NBT Christian Narmo (til venstre) og salgssjef Kenneth Skjønhaug i Auto Plan (en del av Sulland Gruppen) i forbindelse med overlevering av en flåte Ford E-Transit i fjor.

Et teknologiløft har NBT også gjort på transportsiden, der samtlige kjøretøy nå er elektriske. Det er i dag snakk om i underkant av 100 elektriske varebiler, de fleste Ford eTransit og VW ID. Buzz Cargo. Av totalt 150 ansatte, anslår Wiik at rundt 110 er sjåfører.

Og det er også noe av poenget. Alle NBTs sjåfører er ansatte i NBT. Alle NBTs pakker, med noen få geografiske unntak, leveres av NBTs egne ansatte og uniformerte sjåfører. Nær 90 prosent av pakkene leveres av NBT selv.

– Det kjører vi beinhardt på, og vi har veldig tro på den profilen vi har valgt. Vi ønsker å ta det sosiale ansvaret. Vi vil at sjåførene våre skal være glade i og stolte av å jobbe i NBT, sier Wiik.

NBT dekker mesteparten av landet selv, men størsteparten av Troms og Finnmark og noen andre grisgrendte strøk må de bruke partnere. NBT har en avtale med underleverandører som både kjører linjetrafikk og leverer i de få områdene der NBT ikke har eget nettverk.

B2B 3PL

NBT står som nevnt for Norsk Bibliotektransport, men selskapet brandes som NBT – fordi de er så veldig mye mer enn den opprinnelige boktransporten.

– Litt retrospektivt skal man huske på hvor denne forretningen kom fra. Da det var bokdistribusjon, og vi skal ikke glemme det. Det er grunnlaget for rutenettet vi har og bygger videre på, og det er fortsatt en betydelig del av virksomheten, sier Wiik.

Men det er kommersielle B2B-pakkedistribusjon som utgjør veksten selskapet nå opplever.

– Kundeporteføljen vår i dag er spredt på veldig mange bransjer. Vi kjører selvsagt fremdeles mye til biblioteker, men fokuset vårt er på kommersielle pakker til bedriftsmarkedet. Det kan være alt fra reklame til reagensrør. Det er det som skal inn i rutenettet vårt. Lager / 3PL virksomheten er i en voldsom vekst og kompletterer løsningen vår til markedet – vi tar hele pakka, sier Wiik.

I vekstfaser opplever selskaper gjerne at det er vanskelig å sitte igjen med et overskudd. Det har også NBT som i 2022 hadde det litt illevarslende resultat før skatt på -6,666 millioner kroner.

Året 2023 er preget av en betydelig økning i antallet kvadratmeter NBT disponerer sammen med flere biler, men selskapet er på rett vei, forsikrer Wiik. Salgsveksten og dermed tilfanget av pakkekunder vi opplever i 2023 er å anse som betydelig.

– Det er litt for tidlig å si hva resultatet blir, men det blir på ingen måte som i fjor. Jeg er sikker på at vi havner over streken, sier Wiik.

Han har klokkertro på at tydelig profilering, seriøsitet og bærekraftsfokus vil gjøre NBT til en vinner.

– Vi kjører beinhardt på profilen vår. Det innebærer sosialt ansvar, nybygg som skal være bærekraftige og 100 prosent utslippsfri transport. Dette tror vi på. Så er det ikke alt vi skal være med på. Vi har ikke volumsyken. Som alle andre må vi ut og hente andeler i markedet, men ikke for enhver pris. Vi skal tjene penger, sier Wiik.

Per i dag har NBT 14 lokasjoner rundt om i landet. Tidlig i 2023 ble den nordligste avdelingen åpnet i Tromsø, og både i Trondheim, Bergen og Rudshøgda er NBT på plass i nye bygg. I desember overtar NBT også et nytt bygg på 8200 m² i Larvik, der det også vil bli lager og 3PL-virksomhet.

– Det er helt klart at vi går inn i 3PL-markedet med stor fart. Tenker du på profilen vår, er det ikke så vanskelig å se hva vi skal holde på med, sier Wiik og peker på en kaffekopp med NBTs relativt nye slagord: «Vi tar hele pakka».

– Det kan kanskje oppfattes som vi gjør alt. Men kjernevirksomheten vår er distribusjon av pakker, samt warehousing og 3PL-tjenester, konkluderer Wiik.

Powered by Labrador CMS