Kronikk om tilleggstjenester innen 3PL i Europa:

Łukasz Dziadczyk, leder for logistikktjenester med merverdi, Rohlig SUUS Logistics.

Økende interesse for "value added services" innen kontraktslogistikk

I denne kronikken tar Lukasz Dziadczyk, leder for logistikktjenester innen såkalte "value added services", for seg hvorfor slike verdiøkende tilleggstjenester har blitt en økende trend innen 3PL-bransjen i Europa.

Publisert

Hos oss registrerer vi en dynamisk vekst i kundenes interesse for verdiskapende tjenester (Value added services/VAS) innen kontraktslogistikk, som for eksempel bånding, merking, pakking og opprettelse av produktstativer eller kit-sett. I 2023 håndterte vi omtrent 30 prosent mer volum sammenlignet med året før. 

Hva er årsakene bak denne trenden? 

Å overlate ekspertisen på dette området til en helhetlig operatør, som også er ansvarlig for lagring, transport og tollklarering av varer, oversettes til tidsbesparelser og kostnadsreduksjon. I tillegg muliggjør disse nevnte tjenestene riktig forberedelse av varer for distribusjon og salg.

Hvordan? 

SUUS Rohlig Logistics

  • Selskapet, med hovedkontor i Polen, er en betydelig logistikkaktør i Sentral-Europa. 
  • Selskapet spesialiserer seg på logistikkrådgivning og globale forsyningskjeder. 
  • Selskapet utfører speditørtjenester innen alle fire transportformer og har en veletablert fot innen 3PL og kontraktslogistikk.
  • Selskapet har en årlig omsetning på cirka 500 millioner euro og har cirka 2100 ansatte, fordelt på over 30 filialer i syv land og forvalter cirka 350.000 kvadratmeter lagerplass.
  • Kilde: Rohlig Suus Logistics

  • Merket med forseglingsmerker (bånding) er avgjørende for at produkter som alkoholholdige drikkevarer skal få tillatelse til sirkulasjon. 
  • Merking av produkter på språkene til landene de senere eksporteres til, er avgjørende for internasjonal ekspansjon. 
  • Å gjenskape emballasje eller repakking tillater forberedelse av varer for levering i henhold til behovene til endelige mottakere, for eksempel detaljhandelskjeder, når det gjelder riktig antall artikler i multipakker eller esker. 
  • Samtidig er POSM-materialer (Point of Sale Materials), som produktstativer eller sett, en integrert del av markedsføringskampanjer knyttet til anledninger som jul, påske, Halloween, valentinerdagen, morsdag, farsdag eller andre kampanjeanledninger, som for eksempel nytt skoleår. De bidrar til å skille ut et bestemt produkt i butikken og tiltrekke seg oppmerksomheten til forbrukerne, noe som er spesielt viktig i perioder med høyere inflasjon når varer velges mer selektivt. 
  • En interessant trend vi nylig har observert er økende interesse for bruk av miljøvennlige forbruksvarer, som for eksempel papirfyllstoff eller bånd. Med økende økologisk bevissthet kan vi forvente at flere selskaper vil ta i bruk miljøvennlige løsninger. Den pågående reduksjonen av plastemballasje og endringer i lovreguleringer vil også oppmuntre til søken etter alternative materialer. 

Powered by Labrador CMS