Borg Havn er nå, etter alle solemerker, den nest største containerhavna i Norge.

Containerrekord og ny havneterminal for Borg Havn

– Nei, Moss Havn er ikke den nest største containerhavnen i Oslofjorden.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Ser at Moss Havn sier de er den nest største container havna i Oslofjorden til Moderne Transport. Det er ikke riktig. Øraterminalen i Fredrikstad hadde 67.249 TEUs i 2021, sier terminalsjef Kenneth

Mathisen i Borg Havn, med et vennligsinnet småspark mot nabohavna. Moss Havn meldte for få dager siden at totalt ble 62.395 TEUs ble fraktet over Moss Havns kaier i løpet av fjoråret.

– Nå er vi den nest største containerhavna i Norge, ble det påpekt. Men for å få den uformelle tittelen, måtte Moss ha hatt ytterligere 4.855 containere.

Gode tall

– Borg Havns containeraktivitet i 2021 hadde en økning på 14 prosent i TEU og 7 prosent i øking i gods målt i tonn for container, fortsetter terminalsjefen i Borg Havn IKS. Han fortsetter:

-Totalt en økning på 316.710 tonn over offentlige kaier. Totalt godsmengde over de offentlige kaiene var 2.240.326 tonn i 2021.

Borg Havn kan legge til at tørrbulk hadde en økning på 119.000 tonn – totalt 727.709 tonn. Våtbulk en økning på 29.000 tonn – totalt 498.502 tonn.

Smitteeffekt

– Økningen i containere er en kombinasjon av økt volum fra eksisterende kunder og at en har fått nye kunder. Til tross for økningen har vi mistet noen tusen TEUs med stein grunnet svært høye fraktpriser. Dette kommer isteden kommer som stykkgods med båt direkte fra Kina, sier havnedirektør Tore Lundestad i Borg Havn.

– Har krisen i den globale containerlogistikken, gitt Borg Havn utfordringer?

– For havna har containerlogistikken globalt hatt liten påvirkning, det er vel først og fremst vareeierne som river seg i håret her. Men økte priser på containerfrakt har nå spredd seg til bulk og stykkgodsskipene, så her blir det flere ringvirkninger, opplyser Lundestad.

Skaffer mer havneareal

– Med økte godsmengder i havna, har dere måtte sette inn tiltak?

– Nei, men vi har vært på grensen til å måtte «tvangsflytte» last til områder utenfor havna. Derfor ser vi frem til å starte utviklingen av ny havn på Leca, som kan avlaste Øraterminalen på en del produkter. Fremtiden er ser lys ut, sier en optimistisk Tore Lundestad.

Han utdyper:

– Borg Havn hadde i 2021 fjorten konkrete henvendelser om etablering. Disse aktørene hadde behov for til sammen 140 dekar areal og satt på 560.000 tonn last. Vi har kjøpt et nytt område på Leca lenger opp i Glomma, hvor vi skal bygge en ny havn for bulk og stykkgodsprodukter, for å møte behovet i Oslofjorden.

Leca-arealet Lundestad refererer til, ligger svært nær arealet som skal bli Viken Park.

Viken Park

Næringsområdet som er planlagt, ligger på Tofteberg på østsiden av Glomma, midt mellom Fredrikstad og Sarpsborg. Viken Park skal bli et regionalt næringsområde for søndre Viken, men plasseringen er med stor sannsynlighet interessant for både for norske og utenlandske bedrifter. Målet er at næringsparken skal bli regionens fremste utviklingsområde i mange år fremover, og markedsføringen har allerede startet. Området regnes som en av regionens aller beste areal for næringsutvikling med stor mulighet for gode logistiske løsninger, har Moderne Transport tidligere fått opplyst.

Vareeiere tar grep

Den høye aktiviteten i Borg havn under fjoråret stilnet ikke av, da man ønsket 2022 velkommen.

Det er travel dager i havna, får redaksjonen melding om.

– Det er flere årsaker til dét. En er at det er økte forespørsler generelt over et bredt segment av produkter. Det tyder på at AS Norge går bra! Det andre er at Borg Havn er en multipurpose havn, hvor en har klare fortrinn på enkelte produkttyper innen bulk og stykkgodssegmentet. Så har vi korona på toppen, som har medført at enkelte aktører har kjøpt inn større volum enn normalt for å ha på lager i et marked i ubalanse. Vi ser at i Oslofjorden er det begrenset med kapasitet for nye aktiviteter spesielt innen bulk og stykkgods, avslutter Tore Lundestad.

Powered by Labrador CMS