Andre Risholm (til venstre) i Amon Maritime mottok godkjennelsen for bruk av ammoniakk som drivstoff av sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

– Vi mener ammoniakk er løsningen

LILLESTRØM: Onsdag fikk Viridis Bulk Carriers og Amon Maritime overrakt godkjenning for bruk av ammoniakk som drivstoff. – Vi vil ha første skip på vannet i 2025, sier CCO Karl Arthur Bræin.

Publisert Sist oppdatert

Godkjennelsen ble overrakt av sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide på standen til Amon Maritime under Nor Shipping på Lillestrøm. Amon Maritime gikk for få år siden sammen med Navigare Logistics og Mosvolds Rederi og danner selskapet Viridis Bulk Carriers, som skal tilby shortsea bulktransport uten CO₂-utslipp.

– Dette samarbeidet viser at utslippsfri skipsfart er mulig. Det er viktig for norske sjøfartsmyndigheter at vi har pionerer som Viridis Bulk Carriers som tør å gå foran, sa Hareide da han overrakte det innrammede beviset til gründer og CEO i Amon Maritime, André Risholm.

– Det store innovative systemet er ammoniakksystemet, fra drivstoffet kommer om bord, til det lagres i en ammoniakktank. Videre går det ned til et kraftsystem som gir propulsjon med ingen, eller veldig lave, CO₂-utslipp, sier Risholm.

Treg maritime omstilling

Ammoniakk kan være en viktig del av løsningen på det grønne skiftet til sjøs, som ifølge en fersk rapport fra DNV går altfor sakte. Fordelen med ammoniakk er at det er et drivstoff som kan gi fremtidens skip svært like egenskaper som dagens. Det betyr at befraktere og redere ikke vil trenge å ofre en godt innkjørt logistikk for å kutte utslipp.

– Vi mener ammoniakk ER løsningen. Vi må ha et fuel som har den samme karakteristikk som diesel. Morgendagens skip må seile like langt som dagens og også ha samme lastekapasitet. Befrakterne må ha samme fleksibilitet som nå, sier Karl Arthur Bræin, CCO i Amon Maritime.

Karl Arthur Bræin, CCO i Amon Maritime, forteller at det første skipet til Viridis Bulk Carriers kan være på sjøen i løpet av 2025.

Han forteller at Amon Maritime nå skal kommersialisere en løsning med ammoniakk-fyllestasjoner på lektere, samt at det første skipet skal bestilles i år og etter planen være på vannet i 2025.

Lav investering i havnene

Fuel-løsningen på lektere gjør at investeringen for havner som vil ha fylleinfrastruktur blir relativt liten. Fleksibiliteten blir også god, sier Bræin.

– Om en rute legges om og det blir behov for fylling i en annen havn, kan lektere bare flyttes. Systemet har en iboende kapasitet og fleksibilitet, sier han.

Skipet som skal bestilles er et klassisk bulkskip med elektrisk gravemaskin til lasting og lossing. Lengden er planlagt til 88,5 meter. Skipet er svært likt dagens bulkskip og det er noe av poenget. Rekkevidden på en full ammoniakktank vil være rundt 3000 nautiske mil, mer enn nok til en tur-retur-reise på europeiske shortsea-ruter. Det gjør at det ikke blir nødvendig med et voldsomt nettverk av fyllestasjoner

FYLLELØSNING: Med ammoniakk-fyllestasjoner på lekter oppnår man god fleksibilitet, ifølge Amon Maritime.

– Vi må begynne lokalt, og gå videre regionalt før det kan bli globalt. Men dette kan skaleres fort opp, sier Bræin.

Ammoniakken må bli grønn

Per i dag vil det være såkalt grå ammoniakk som er aktuelt. Det vil si naturgass som blir omdannet til ammoniakk med relativt store utslipp av CO₂. Men produksjon av blå og grønn ammoniakk er på trappene, og Amon Maritime samarbeider blant annet med Yara Clean Amonia som skal produsere grønn ammoniakk. Denne ammoniakken fremstilles av hydrogen, og om hydrogenet er produsert av fornybar strøm, blir ammoniakken til nærmet utslippsfri.

Selv om Viridis Bulk Carriers satser på nye ammoniakk-skip, vil det også teoretisk være mulig å gjøre en retrofit på eksisterende skip. Men Bræin tror ikke det vil bli vanlig.

– Retrofit er mulig, men det er mye i systemet rundt motoren som må endres. Spørsmålet er om det er hensiktsmessig og om du har en hensiktsmessig båt etterpå. Samtidig er skipsflåten svært gammel, og bør uansett skiftes ut, sier Bræin.

- Bare starten

Senioringeniør Ivar Ingvaldsen i direktoratets Seksjon for ny maritim teknologi kaller godkjennelsen til Amon Maritime en stor begivenhet, og en bekreftelse.

– Dette er bare starten, og vi ser at det å bruke ammoniakk som drivstoff er mulig. Det er stort både for direktoratet og for Norge å se at vi kan få dette til her. Det er norske aktører inne i alle ledd, og det er helt fantastisk, sier Ingvaldsen.

Powered by Labrador CMS