PÅBYGGER: Salgssjef Hans V. Stangeland og Paltek bygger 40-50 biler i året.

Smart multivogn

PALTEK: Palteks nye verkstedvogn ble ferdig dagen før portene åpnet for MEFA Stavanger. På messen fikk den ferske «multikniven» av en varebil mye oppmerksomhet.

Publisert Sist oppdatert

- Vi bygger 40-50 biler i året, og ingen av dem er like. Men denne er litt mer unik enn andre, smiler salgssjef Hans V. Stangeland.

Bilen han snakker om, er en MAN TGL 8, som altså sto ferdig i begynnelsen av mai og som skal brukes som demobil av Paltek til og med Dyrsku’n i september. Etter det overtar Nasta bilen.

Utstyrt med kran

- Denne bilen har alt en servicemekaniker kan ønske seg: Kran, spilloljesystem, ferskoljesystem, flott delelager og god plass i verkstedet, sier Stangeland.

MULTIKNIV: En anleggsmekaniker får utført det meste og litt til med den nye bilen.

Kranen er en Palfinger PC1500 1,5 tm kompaktkran med løftekapasitet på 990 kg.

I tillegg kommer teleskopisk lysmast på taket som kan roteres til å lyse overalt rundt bilen. Denne legger seg automatisk ned om sjåføren skulle glemme seg.

Uten generator

Bilen er gjort både rimeligere og grønnere ved å droppe hydraulikkgenerator. Mekaniker får ifølge Stangeland mer enn nok strøm ute på anlegg med det nye oppsettet:

To stk. 110 amp litiumbatterier koblet på inverter som overvåker strømmen og sørger for jevn 8kw strøm – til for eksempel sveising.

Lading av batteribanken skjer gjennom to solcellepaneler på taket, via landstrøm og under kjøring. Gjennom en app kan den mobile mekanikeren sjekke nivå og følge lading.

UTEN GENERATOR: To litiumbatterier og skikkelig inverter byr på nok strøm ute på anlegg.
Powered by Labrador CMS