Den nye lade- og hydrogenfyllestasjonen i Göteborg er bygget med lastebiler i fokus.

Nordens første

Nordens første offentlige lade- og hydrogenstasjon for tungtrafikk åpnet i Gøteborgs havn. Men, hydrogen kommer ikke på plass før om ett år.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Fakta:

  • Nordens første offentlige stasjon for lading og hydrogen for tungtrafikken.
  • Ladeplasser for tungtrafikk – 6 stykk, med mulighet for flere plasser.
  • Ladeeffekt – 360 kW, og 1 MW mulig på flere steder.
  • Stasjonens nettkapasitet – 6 MW, med mulighet for ytterligere 6 MW i nær fremtid.
  • Hydrogen mulig for tungtrafikk – om et år
  • Hydrogenkapasitet – 720 kg, ca 15 lastebiler pr. dag fullt utviklet

En lade- og hydrogenfyllestasjon ved Vädermotet i Gøteborgs havn ble åpnet onsdag 20. oktober. Stasjonen er den første i sitt slag i Norden, og den er bygget fra et lastebilperspektiv med mål om å legge til rette for en grønn overgang for tungtrafikken i og rundt havnen.

Dette betyr at stasjonen er lagt opp med god svingradius og at alle ladepunkter kan nås fra flere retninger med ulike typer lastebiler.

Fremtidens drivstoff

Vädermotet blir det nye knutepunktet i havnen for å lette overgangen fra fossilt brensel til elektrisitet og alternativt drivstoff for tungtrafikken. Først ut er seks offentlige ladepunkter for elektriske lastebiler, med en kapasitet på opptil 360 kW pr. ladepunkt. At det er flere ladepunkter på samme sted, betyr både økt kapasitet og kortere ventetid. I løpet av et år vil hydrogengass være tilgjengelig på stasjonen, et ekte fremtidens drivstoff som bare avgir varme og vann, opplyser Göteborgs Hamn AB.

Høyt antall

Over en million lastebiler henter eller bringer varer i Gøteborgs havn årlig. Havnen har gjennomført en utredning om lastebilenes kjøremønster sammen med AB Volvo, Scania og Stena Line i samarbeidssatsingen Tranzero. En stor andel av lastebilene er identifisert som mål for en fossilfri overgang her og nå, hvor en offentlig stasjon for lading og hydrogengass midt i havnen, er en sentral muliggjører, opplyses det videre.

- Et vanlig syn

- Stasjonen åpner på helt riktig sted, både når det gjelder tidspunkt og plassering. Serieproduksjon av tunge elektriske lastebiler er i gang for alvor, og kjøretøy bestilles av operatører med mye trafikk i havnen. Allerede ved årsskiftet vil elektriske lastebiler være et vanlig syn i havna, og det vil bare vokse derfra. Denne stasjonen kommer i grevens tid – omleggingen skjer her og nå. Fra havnens side er vi glade for å kunne svare med nødvendig infrastruktur sammen med Circle K, sier Elvir Dzanic, administrerende direktør i Gothenburg Port AB.

Full servicestasjon

I tillegg til fossilfritt drivstoff, er Circle K Vädermotet en fullservicestasjon. Ifølge havneadministrasjonen kan sjåførene finne alt som trengs i ladepausen der – som mat og drikke og dusj og toalett. Det tilbys også iinngjerdet sikkerhetsparkering med plass til cirka 40 lastebiler, hvor det også er kameraovervåket. Der kan sjåfører som trenger å hvile noen timer eller sove hele natten, sove trygt. Dette er det i følge Göteborgs Hamn AB stor etterspørsel etter.

- Vädermotet er et staselig flaggskip og en virkelig milepæl på veien mot en fremtid med grønnere transport. Vi er utrolig glade og stolte over å være tidlig ute på denne utviklingen. Dette har vi fått til i samarbeid med havna. Med stasjonens strategiske plassering og smarte struktur, er vi godt forberedt på markedets fremtidige behov for ulike drivstoff. Området Väder har potensial til å bli et viktig knutepunkt i overgangen, sier Lennart Olsson, ansvarlig for lading av tungtrafikk ved Circle K.

Powered by Labrador CMS