Ole A. Hagen i NHO LT håper å få til et samarbeid med regjeringen for å hjelpe norske transportselskaper.

Ber regjeringen bistå transportbransjen

Det kom ingen penger til å kutte drivstoffkostnadene i Norge, og nå ber NHO Logistikk og Transport om dialog med regjeringen for å hjelpe transportbransjen til å håndtere de økte kostnadene.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Drivstoffprisene har eksplodert de siste månedene, og tirsdag kom den ventede bekreftelsen på at Ap/Sp-regjeringen ikke kommer til å redusere drivstoffavgiftene for å sikre lavere priser.

Det skaper frustrasjon hos både privatbilister og ikke minst blant Norges transportselskaper - spesielt siden flere andre europeiske land har kuttet i sine avgifter.

– Situasjonen har eskalert! På få dager har vi to nye prisrekorder på diesel, landet flommer over av ekstra inntekter – mens Vedum og regjeringen toer sine hender og hevder vi ikke har råd. Det står rett og slett ikke til troende, sa administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), Geir A. Mo nylig.

For transportbransjen er de høye dieselprisene svært krevende å håndtere. NHO Logistikk og Transport ønsker derfor å møte regjeringen for å finne ut hvordan bransjen kan få hjelp.

- Mange land i Europa har kuttet i avgiftene, men i Norge er nå flertall for at de skal bestå. Media er bekymret for privatbilistene, men i vår bransje utgjør drivstoffkostnadene for langtransport cirka 30 prosent av samlede kostnader, sier næringspolitisk direktør i NHO Logistikk og Transport, Ole A. Hagen.

- Vi blir derfor rammet langt hardere og tyngre enn privatpersoner og vareeiere, sier Hagen

Oljeprisen er fortsatt over 120 dollar fatet, og pumpeprisene på diesel er stabilt høye.

- Vi vil derfor gå i dialog med regjeringen om hva som kan gjøres for å bistå bransjen. Vi blir nå nødt til å se etter andre løsninger, for å sikre at leverandørene skal ha bærekraftige rammebetingelser, avslutter Hagen.

Powered by Labrador CMS