Element Logic er den første og den største partneren til AutoStore. Nå utvides markedet til å bli globalt.

Blir global AutoStore-forhandler

En ny avtale gir Element Logic globale distribusjonsrettigheter for salg og implementering av AutoStore-løsninger, og har store planer i USA og Asia.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dag Adler Blakseth, konserndirektør i Element Logic gleder seg til å kunne forhandle AutoStore i hele verden.

– Vi har trodd på AutoStore som det beste lagerautomatiseringssystemet siden vår første installasjon i 2005. Etter å ha oppnådd en vellykket utvidelse til flere europeiske land, har vi nå satt vår ambisjon til å være den foretrukne automasjonspartneren globalt, sier Dag-Adler Blakseth, konserndirektør i Element Logic.

Den nye avtalen gir Element Logic globale distribusjonsrettigheter for salg og implementering av AutoStore-løsninger. Dette åpner for en ytterligere utvidelse av det norske selskapet – som allerede har planer om å levere flere prosjekter i USA i løpet av 2022.

Først og størst

Element Logic var den første AutoStore-partneren, og installerte i 2020 flere AutoStore-anlegg enn noe annet selskap i verden.

De nye distribusjonsrettighetene gir Element Logic mulighet til å bistå kunder i hele verden med lagerautomasjon, og til å åpne avdelinger på nye kontinenter.

– Element Logic har vært en viktig lokal og regional partner for AutoStore, og vi er glade for å nå introdusere dem som en av våre globale partnere. Vi vet at de vil leve opp til våre forventninger som en global partner for distribusjon og systemintegrasjon, og de vil utvilsomt fortsette å spille en nøkkelrolle i å forsterke AutoStores tilstedeværelse over hele verden, sier Karl Johan Lier, administrerende direktør i AutoStore.

Økt netthandel og forventning om raske leveranser er to faktorer som bidrar til en økt etterspørsel etter automatiserte prosesser over hele verden. Med utvidede distribusjonsrettigheter vil Element Logic både ha fokus på å bistå eksisterende, globale kunder og nye kunder som er etablert utenfor Europa.

Håvard Hallås, CCO i Element Logic, får nye markeder å boltre seg i.

– Vi jobber kontinuerlig med å finne ut hvor det er fornuftig for Element Logic å utvide, men ser et stort potensial i det amerikanske og asiatiske markedet. Både fordi vi allerede har kunder med en tilstedeværelse i disse markedene, men også fordi vi ser et økende behov for løsninger som Element Logic kan levere her, sier Håvard Hallås, Chief Commercial Officer i Element Logic. Prosjekter i USA er allerede på trappene.

– Vi jobber nå på flere prosjekter i USA som vi gleder oss til å levere i 2022, sier Hallås.

Bruker Europa-erfaring

I løpet av de siste to årene har Element Logic åpnet avdelinger i hele seks nye markeder i Europa, og veksten til selskapet er blant de høyeste i bransjen. Erfaringen fra den europeiske ekspansjonen blir viktig i en global utvidelse.

– Vi kunne ha ekspandert utover Europa på et tidligere tidspunkt, men det var viktig for oss å trekke på erfaringer fra det europeiske markedet og få med oss en lønnsom forretningsmodell.

Fremtidig vekst vil komme fra både eksisterende og nye markeder, og vi planlegger å øke veksten fra nye markeder i et bærekraftig tempo, forklarer Hallås.

Selv om den nye avtalen med AutoStore åpner for salg på verdensbasis, vil Europa fremdeles være Element Logics viktigste marked fremover.

– Vi har en solid markedsposisjon i det skandinaviske markedet, og vi vil fortsette å styrke denne og vår europeiske posisjon i de kommende årene. Basert på antall installerte systemer i Europa alene, er Element Logic verdens største AutoStore-distributør. Som en global AutoStore-partner, er dette en posisjon vi er enda bedre rustet til å forsvare fremover, sier Hallås.

Powered by Labrador CMS