EN GUL HÆR: Dette er bare en bitteliten andel av truckene Jungheinrich har levert og skal levere til Asko Oslofjord.

Tidens største litium-avtale

HANEKLEIVA: Asko Oslofjords nye lager i Hanekleiva har svært høy grad av automasjon. Likevel har selskapet anskaffet 166 nye gaffeltrucker – alle med litiumbatteri.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bestillingen:

Allerede levert:
ECE 310 «melkebur» spesialtrucker = 2 stk.

ECE 320 = 8 stk.

EJD 120 = 34 stk.

EJE 116 = 31 stk.

ERD 220 = 31 stk.

ETV 216 = 3 stk.

Totalt 109 stk. allerede levert til Asko

I bestilling:

ERD 220 med nedfellbar plattform = 9 stk.

EFG 425k = 1 stk.

Totalt 10 stk.

Bestilt til Bama frukt og grønt

ECE 320 med hevbar plattform = 30 stk.

ETV 216i = 7 stk.

ERD 220 med nedfellbar plattform = 5 stk.

ERD 220 med fast plattform = 5 stk.

Totalt 47 stk.

Asko Oslofjord har i løpet av året gradvis åpnet og oppskalert driften på sitt nye lager i Hanekleiva ved Sande. Herfra skal det distribueres dagligvarer til rundt 300 av Norgesgruppens butikker i mesteparten av Viken, inkludert Østfold, nordre Vestfold og den nordøstre delen av Telemark. Dette er en jobb Asko Drammen har gjort frem til nå, med unntak av at gamle Østfold også nå skal forsynes herfra.

– Vi har en kapasitet her som er ganske enorm. Vi er bygget for videre vekst og tåle det som skjer fremover i tid, forteller driftssjef Erik Mikkelsen.

Avansert anlegg

For å ta de tørre fakta. Bygget i Hanekleiva har en grunnflate på 27.700 m², og en høyde på opptil 30 meter. Ved full kapasitet, som i dag er veldig langt unna, kan anlegget håndtere 200.000 D-pak daglig fordelt på tørr- og frysevarer. Per i dag håndteres rundt 40.000 D-pak daglig, opplyser Erik Mikkelsen.

NY STANDARD: Asko Oslofjord i Sande åpnet i år, og er et av Norges mest avanserte lagre.

– Men med full utnyttelse kan vi snu brettlageret i løpet av halvannet døgn. Der er vi ikke i dag, sier Mikkelsen.

Den store kapasiteten ved det nye lageret gjøres mulig først og fremst med et automatisert anlegg fra SSI Schäffer. Det består av pallelager med kraner både på tørr og frys, brettlager på både tørr og frys, plukkroboter som står for både depalletering og palletering og shippingbuffer. I tillegg er det varemottak, utgående torg, transittmottak, miljøstasjon samt kontorer i det imponerende bygget.

166 trucker

HAR OVERSIKT: Driftssjef Erik Mikkelsen har ansvar for vareflyten inne på det nye superlageret, og har bestilt kanskje overraskende mange trucker.
FORTSATT UUNNVÆRLIG: Det trengs fortsatt mange trucker i det automatiske lageret, spesielt til lasting og lossing, som her i varemottaket.

Men til tross for den imponerende automatiseringen, som stadig blir bedre og smartere nå i innkjøringsfasen, trengs gode gamle gaffeltrucker også. Såpass mange at Asko Oslofjord har bestilt det største antallet trucker på litiumbatterier noensinne i Norge – totalt 166 stykker.

109 trucker er allerede levert og ytterligere 10 er underveis. I tillegg er 47 trucker bestilt til et påbygg som allerede er i ferd med å reise seg på tomta. Rundt 5000 nye kvadratmeter skal her huse Bama frukt og grønt, som blir en el av Asko-lageret. Se hele bestillingslisten i egen faktaboks.

RASK OG HØY: SSI Schäffer står for automasjonsleveransen i lageret, blant annet det nesten 30 meter høye kranlageret.

– Det var ikke noe alternativ med noe annet enn litium. Når du har vært borti den teknologien, ser man at det er mye mer brukervennlig. Det er «plug and play» og krever mindre vedlikehold. Det oppleves rett og slett bedre, mer energieffektivt og er mer miljøvennlig. Det er litt dyrere, men miljø først, sier Erik Mikkelsen.

God erfaring med litium

I konkurranse med flere andre falt valget på Jungheinrich som leverandør. Den erfaringen Hamburg-selskapet har med litiumbatterier, ble en av de avgjørende faktorene for Asko, tror Magnus Kornbakk og Espen Fristad som har stått for salget hos Jungheinrich.

PLUKKES FRA HVERANDRE: Mesteparten av depalleteringen gjøres automatisk av roboter fra Kuka, som sørger for at hver D-pak kommer på hvert sitt brett.

– Vi pekte tidlig på litium, og har lang erfaring med det. Det kan være noe av betydning for avgjørelsen til Asko. I Jungheinrich har vi høy andel litium solgt de siste årene, og det utgjør vel rundt en tredjedel av salget, forteller Kornbakk.

Han understreker også at selv om prisen på regningen fortsatt er noe høyere når man velger litium, er ikke nødvendigvis totalkostnaden større over en leasingperiode over fem år.

– Enklere drift og vedlikehold gjør driftskostnadene lavere, sier Kornbakk.

LÆRER: Dette er en såkalt «teach in»-maskin, som tar bilder av alle nye produkter.

– Men driftssjef Mikkelsen, er ikke poenget med et nesten fullautomatisert lager å slippe alle disse truckene?

– Haha, jo. Jeg stusser jo selv på at det blir så mange, og lurer på om Jungheinrich har lurt meg, ler Asko-sjefen, men understreker:

– Automasjon eller ikke, så har man alltid et behov for å laste og losse biler og mange av truckene er tilknyttet transporten og det som foregår på bilene.

– Samtidig har vi har noe manuelt plukk, og ved miljøstasjonen trenger vi også en del trucker. Det nye frukt- og grønt-lageret blir manuelt, så der trengs også trucker, sier Mikkelsen.

SENTRAL: Monorailen er selve hovedpulsåren i anlegget, og leverer paller fra varemottak til pallelager, og fra pallelager til depalletering og plukk.

Leverandør-bytte

Ved Asko Drammen har lageret vært fylt opp av trucker fra en annen leverandør. Alle de 115 ansatte derfra er blitt med til Hanekleiva. Det betyr en ny hverdag for mange, ved at truckkjøring faktisk er byttet ut med andre oppgaver i et mer avansert lager. Og arbeidere som har kjørt ett truckmerke i 20 år, får nå prøve seg på et nytt.

I starten er det jo litt uvant. Men det går mer på vane, og har lite med funksjonalitet å gjøre. Gi dem et par måneder, og om jeg da setter inn det gamle truckmerket, så vil det være uvant igjen, sier Mikkelsen.

Asko Oslofjord har gradvis overtatt Asko Drammens oppgaver i løpet av året, og er nå fullt operativt. Anlegget blir sentralt når Askos helelektriske forsyningskjede skal stå klar 2026. Da skal alle lastebiler som distribuerer være elektriske, og trailere skal fra i høst fraktes over Oslofjorden med to elektriske ferger som etter hvert skal bli autonome.

Lærer og blir bedre

BYGGER PALLER: Robotplukk gjøres av to og to roboter i samspill, en «butler» som serverer og en som stabler D-pak i et nøye uttenkt puslespill på pallen.

Erik Mikkelsen forteller at det er en komplisert prosess å starte opp et såpass avansert lager, og at ikke alt går på skinner med en gang. Kundene, altså de ulike butikkene, har i den første fasen opplevd noe lavere kvalitet på pallene de får levert.

– Målet er at kunden ikke skal merke om det kommer fra det ene eller andre lageret. Men det har de nok gjort så langt. Det vi kanskje slet mest med i starten var tunge produkter oppå lette produkter, som kunne føre til skader. Det vi sliter mest med nå er at pallene er forholdsvis lave. Det henger sammen med plukkmønsterlogikken – men den blir bedre og bedre, sier Mikkelsen.

Det jobbes med leverandører for å få bedre pallekvalitet inn, slik at automasjonen går mer automatisk, samtidig som systemet stadig lærer, både via algoritmer og input fra de kloke hodene hos Asko, hvordan operasjonene kan løses bedre.

– Det er et drøyt år med mye hard jobbing før man er på samme nivå som før. Så er planen å overlevere på kvalitet etter hvert. Plukke kundeunike paller tilpasset hver enkelt butikk og slikt, men vi er ikke der ennå. Foreløpig må vi få basisen til å fungere så godt som mulig. Så kjører på med mer avanserte ting etterpå. Men det krever mye læring, sier Mikkelsen.

Powered by Labrador CMS