Postnord kjørte tur-retur Oslo Bergen på én tank med en ny Iveco S-way 460AS 2LBG.

PostNord: Biogass-lastebil kjørte Oslo-Bergen-Oslo på én tank

- Nå får vi en helt ny fleksibilitet når det gjelder kapasitet og rekkevidde til containerbiler på biogass.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

I november leverte Iveco Norge to Iveco S-Way 460AS 2LBG med Norka containerramme, utstyrt med to tanker for ren flytende biogass (LBG), til Postnord. Det er første gang Iveco Norge leverer S-Way 460AS med dette tankesystemet, som gir en rekkevidde opp til 1600 km.

For å teste kapasitet og rekkevidde, utførte Postnord en test ved å kjøre tur-retur Oslo Bergen på én tank.

Til tross for vanskelig vinterføre, minusgrader og tøft terreng, var det «god kapasitet igjen» da de parkerte bilen i Oslo.

Postnord har et mål om å være fossilfrie innen 2030. Det siste 1,5 året har Iveco levert totalt elleve kjøretøy til Postnord med komprimert og flytende biogass i tanken.

Får ikke fylt i Bergen

Med biogassfyllestasjoner i de store byene på Østlandet og i Trøndelag, er det enkelt for Postnord å hente og bringe varer mellom disse strekningene.

Men det er flere byer som mangler fyllestasjoner, og en av dem er Bergen. Postnord ville derfor finne ut om det var mulig å kjøre til Bergen og tilbake til Oslo på én tank.

Den vellykkede turen Oslo-Bergen-Oslo på én biogass-tank, gjør at Postnord kommer nærmere målet om fossilfri transport.

- Vi ønsker å knytte de store byene sammen med et grønt alternativ, og ville teste om vi kunne kjøre ca. 1000 km tur-retur Oslo Bergen på én tank. Det er det ingen som har gjort før, men med den lange rekkevidden til våre nye S-Way ville vi teste om det var mulig, formidler Tommy Slåttum, Head of Fleet i PostNord, i en pressemelding fra Iveco.

Vellykket test gir nye transportmuligheter

Med alle forutsetninger og odds imot, innrømmer Slåttum at det var en krevende tur.

- Det er meget ressurskrevende å kjøre mellom Oslo og Bergen. Det er en tøff strekning med mange høydemeter, ulendt terreng, vinterføre og minusgrader. Til tross for alt dette klarte bilen seg bra, og brukte totalt 351 kg biogass på ca. 1000 km. Det var god kapasitet igjen da vi parkerte tilbake i Oslo. Denne vellykkede testen viser at vi får en helt ny fleksibilitet når det gjelder kapasitet og rekkevidde til containerbilene. Det gjør at vi kan løse mange forskjellige oppgaver, og i prinsippet kjøre hele døgnet rundt.

Rune Hammer, Key Account Manager i Iveco Norge, mener denne testen viser at biogass ikke trenger å gå på bekostning av rekkevidde og kapasitet.

- Med tanker på 390 kg, blir ikke lenger rekkevidde et problem. Testen til PostNord viser at disse bilene tåler å kjøre tøffe strekninger, i nesten all slags vær.

Stiller krav om fossilfri transport

Postnord har ca. 1300 kjøretøy som henter og bringer pakker i Norge. 120 av disse er lastebiler eid av konsernet selv, og planen er at disse skal være fossilfrie innen 2030. Her spiller biogass en viktig rolle.

- Det stilles strengere krav om fossilfri transport fra både kunder, kunders kunder og det offentlige, og vi skal ikke lenger kjøre flere fossile biler. Biogass er etter vår vurdering det beste alternativet for tyngre lastebiler, når vi ser på sammenhengen mellom pris og rekkevidde. Vi er veldig fornøyde med alle billeveranse fra Iveco det siste året, sier Slåttum hos Postnord.

Powered by Labrador CMS